Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Sverker

Volkswagen: ”Så här kommer det gå till"

Publicerad 2015-09-30

Nu ber Volkswagen om ursäkt till alla kunder som köpt manipulerade bilar.

Dessutom släpper de en lista på berörda modeller.

– Det finns de som är upprörda, ledsna och bestörta och vi har fullaste förståelse för det, säger Marcus Thomasfolk, informationschef Wolksvagengroup Sverige.

Det är totalt 104 227 bilar som är drabbade i Sverige. Nu ber Volkswagen om ursäkt till sina kunder.

"Det som skett är fullkomligt oacceptabelt och besvikelsen är stor hos oss över hur detta kunnat ske", skriver de i ett pressmeddelande.

– Vi kommer att kontakta alla berörda kunder inom kort för att berätta hur de ska göra, säger Marcus Thomasfolk.

Tar fullt ansvar

Alla kunder kan räkna med att få ett brev med ytterligare information under veckan. Sedan får de vänta till årsskiftet innan bilarna kan börja åtgärdas.

Enligt Volkswagen kommer företaget ta fullt ansvar och betala alla kostnader för att åtgärda problemet. Dessutom kommer företaget att erbjuda en lånebil för de som behöver det under tiden som bilen repareras.

– Vi kontaktar kunden som får hitta en tid som passar för att lämna in bilen, sedan kommer vi göra det utan kostnad för kunden.

Släpper lista

Nu släpper Volkswagen en lista på alla berörda bilmodeller/årsmodeller. Om man som kund har frågor uppmanar de att kontakta sin närmsta försäljare.

Just nu arbetar de med att hitta tekniska lösningar på problemet och senast i oktober ska de presentera lösningarna. Bilarna kan börja åtgärdas efter att myndigheterna gett sitt godkännande.

Det finns ingen prognos när alla bilar kommer vara klara.

– Det handlar om en stor mängd bilar och det kommer ta sin tid. Vi börjar i slutet mot året och sedan får vi se när vi är klara, säger han.

Marcus Thomasfolk tillägger också att bilarna inte på något sätt är förändrade säkerhetsmässigt, så man kan köra sin bil precis som vanligt i väntat på att man får en tid på verkstaden.