Robin, 20, fick 15 000 volt genom kroppen

Publicerad 2015-04-02

Trafikverket: Stängsellagen?

Robin Lodalen, 20, genade över den öppna bangården, fick 15 000 volt genom kroppen och dog.

Trafikverket har hävdat att platsen har både stängsel och varningsskyltar, rapporterar SR:s ”Kaliber”.

– Om ingen tar ansvar för en plats som är fullständigt livsfarlig för allmänheten, så stäng ner den! säger offrets storasyster Mian Lodalen.

Olyckan inträffade två dagar före nyårsafton.

Robin Lodalen och en jämnårig kamrat var på väg till en datorbutik vid ett industriområde i Göteborg när de valde att ta en genväg över Kville bangård.

Sveriges Radios program ”Kaliber” har träffat kamraten som berättar att de tittade efter tåg och sedan bara ”gick in liksom”.

Klättrade upp på vagnen

På spåren valde Robin att klättra upp på en vagn för att kamraten skulle ta en bild på honom. Men bilden blev aldrig tagen.

– Så när jag är vänd mot skogen så hör jag ett pang liksom och hela skogen lyser upp. Så kollar jag bak så ligger han där på vagnen. Utslagen liksom, säger vännen till ”Kaliber”.

Robin hade genom en så kallad ljusbåge fått 15 000 volt genom kroppen.

"Kaliber" har granskat platsen där en annan ung man för nio år sedan miste livet på exakt samma sätt.

Den 13 november 2005 gick två tonårskillar in på bangården och klättrade upp på en godsvagn som hade en stege, precis som den godsvagn Robin dog på.

Den gången dog en 18-åring och hans 17-årige kamrat blev svårt brännskadad.

Enligt dåvarande Banverket, nu Trafikverket, skulle säkerheten vid Kville bangård ses över redan 2005. Men Trafikverket och Göteborgs kommun har bollat frågan mellan sig - eller inte alls, uppger SR.

Googlar på lagen

När en verksamhetschef på park- och naturförvaltningen blir upplyst om att det finns något som heter stängsellagen och börjar han först därefter googla på ordet.

I programmet - som sänds 5 april - intervjuas också offrets storasyster, Mian Lodalen, om det egna ansvaret:

– Var och en har ju ansvar för varje steg han, hen tar och vad man gör och att man ska skaffa sig information och kunskap absolut. Men den här platsen är inte ett ställe där man tror att det är fara. Och särskilt därför att det är så inbjudande och tillåtande att gå in eftersom det inte finns stängsel. Och praktiska stegar som man kan klättra upp på de här tågtaken.

Enligt Trafikverket har kommunen fått flera påstötningar om spring på bangården de senaste åren, utan att någon åtgärd vidtagits. Men i granskningen framgår att Trafikverket inte talat sanning om sina egna åtgärder.

Inga varningsskyltar

Fortfarande är en sträcka på 300 meter helt utan stängsel.

– Sorg går upp och ner. I dag är en särskilt tung dag eftersom olyckan rullat på Ekot, säger storasystern Mian Lodalen till Aftonbladet.

Hon vill understryka det orimliga i att ingen tar ansvar för platsen i fråga.

– Saken är den att Trafikverket har ljugit om säkerheten kring banvallen där Robin dog. Det framkom i radioreportaget att säkerheten är undermålig. När jag besökte platsen efter olyckan så fanns där varken varningsskyltar eller en enda vakt. Inte ens när de har strömförande vagnar där. Fast de uttryckligen säger att det finns vakter där.

Hon säger att varje dag är en dag av tung sorg för familjen, men också för kamraten som såg Robin dö och ingenting kunde göra.

– Det här är en tragedi på så många olika plan.