Smugglarnas nya metod: Spökskepp på autopilot

Publicerad 2015-01-03

Amnesty: ”Utnyttjar människors behov av att ta sig till skydd”

Packa ett ”spökskepp” med så mycket folk som möjligt och sätt sedan båten på autopilot.

Det är människosmugglarnas nya hänsynslösa taktik.

I går dök ännu ett obemannat lastfartyg, fullt med migranter, upp utanför Italiens kust.

För ett par dagar sedan räddades över 700 syriska flyktingar från spökskeppet Blue Sky M av den italienska kustbevakningen. Fartyget, som hade kurs mot Italien, var övergivet av sin besättning och åkte på autopilot. Kustbevakningen fick borda skeppet för att förhindra det från att krascha in i den italienska kustlinjen.

I går kväll dök ännu ett obemannat spökskepp upp vid Italiens ”klack”. På båten Ezadeen med Sierra Leone-flagg finns 450 flyktingar och italienska myndigheter har nu börjat undsätta dem via helikopter.

– På grund av dåligt väder kan fartyget endast bordas från luften, uppgav en talesperson för italienska flygvapnet för nyhetsbyrån AP.

Nära krascha in i klipporna

Transportskeppet Ezadeen, som är registrerat som boskapstransport, misstänks ha blivit övergivet av människosmugglare ute på Medelhavet. En av flyktingarna ombord lyckades använda radion för att larma kustbevakningen. Dramat i går inträffade bara ett par dagar efter det att över 700 syriska flyktingar räddades från ett annat spökskepp – Blue Sky M.

Den Moldavienflaggade båten var mycket nära att krascha in i klipporna på Italiens sydöstkust. I sista stund kunde sex italienska sjömän ta kontroll över båten och styra undan. Bland flyktingarna på Blue Sky M fanns bland annat 60 barn och två gravida kvinnor. En av dem födde sitt barn på båten, enligt italienska Röda korset.

Många av migranterna på Blue Sky M behandlades för hypotermi och frakturer på ben och armar.

Rekordmånga flyktingar

Att människosmugglare använder stora fartyg på det sätt som varit fallet de senaste dagarna är ett nytt tillvägagångssätt.

– Jag har inte hört talas om det tidigare. I andra fall med mindre båtar har det varit så att man utsett en av flyktingarna till att föra befäl, säger Madelaine Seidlitz, jurist på Amnesty International.

Hon berättar att Amnesty jobbar aktivt med att motverka människosmugglingen.

– Vi arbetar för att få EU att agera så att man möjliggör vägar in i Europa. I dag finns inga säkra och legala vägar vilket spelar smugglarligorna i händerna.

2014 var ett rekordår när det gäller antalet personer på flykt från konflikter och fattigdom i Mellanöstern, Afrika och Asien som försökt nå Europa sjövägen. Mer än 170 000 personer har blivit undsatta av italienska myndigheter de senaste 14 månaderna och hundratals, kanske tusentals, har omkommit i Medelhavet.

Tjänar tusentals kronor

En överväldigande majoritet är offer för hänsynslösa människosmugglare som tjänar tusentals kronor på varje person som de skeppar ut på havet, främst från Nordafrika.

Att packa stora transportfartyg och sedan ställa in autopiloten mot Europa misstänks vara en smugglingsmetod som ökar.

– Man går ännu ett steg längre i väldigt råa metoder när man på detta sätt utnyttjar människors behov av att ta sig till skydd, säger Madelaine Seidlitz.

Hon tillägger att Amnesty har personal på plats i Italien och man kommer med största sannolikhet att följa upp de senaste dagarnas händelser, bland annat genom att prata med några av flyktingarna på de bägge fartygen.