Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Uppgifter: Volvo och Scania drev kartell i 14 år

Publicerad 2014-12-29

Lastbilsföretag i Europa – däribland svenska Scania och Volvo – drev kartell i 14 års tid.

Syftet var att hindra utvecklingen av ny teknik som skulle minska miljöfarliga utsläpp.

Uppgifterna finns i läckta dokument från EU-kommissionen.

I november inledde EU-kommissionen en utredning av den misstänka kartellen. Samarbetet mellan lastbilsföretagen ska ha pågått mellan januari 1997 och januari 2011. Förutom Volvo och Scania ingick också bland annat Daimler, Iveco och Volvoägda Renault trucks.

Även MAN, lastbilsjätten med säte i Tyskland, ingick. Det var också de som avslöjade kartellen, uppger tidningen Financial Times som hänvisar till läckta och hemliga dokument från EU-kommissionen.

I dokumenten finns invändingen från MAN. En sådan kan företag, som själva ingår i ett eventuellt förbjudet samarbete mellan konkurrenter, rikta till EU-kommissionen för att själva undvika böter.

Syftet: Bromsa ny miljöteknik

Det förbjudna samarbetet mellan lastbilsföretagen hindrade att ny teknik som kan minska miljöfarliga utsläpp skulle börja användas. Enligt Financial Times kom lastbilsföretagen "överens om tidpunkter och höjda prisnivåer för införandet av ny utsläppsteknik". Detta med bakgrund i EU-regler om utsläpp av bland annat kväveoxid 2000.

Lastbilsföretagen ska ha avsatt pengar för eventuella böter. Summan kan bli upp till 10 procent av den årliga omsättningen. För Volvos del betyder det att de kan tvingas böta 3,7 miljarder kronor, pengar de redan ska ha avsatt.

Scania: Vi kommenterar inte uppgifterna

Enligt Staffan Ekengren på Scanias informationsavdelning fick Scania veta att EU-kommissionen inlett en utredning i november.

– Att de har tittat på frågan har vi vetat sedan tidigare. Vi blev informerade i slutet av november om att det pågår en utredning, säger han.

Företag som är föremål för en utredning om förbjudet konkurrenssamarbete kan få sänkta böter om de samarbetar med EU-kommissionen.

– Vi blir tillfrågade att lämna information och det är klart att vi samarbetar i det avseendet. Eftersom det är en pågående utredning kommenterar vi inte hur vi förhåller oss till uppgifterna, säger Staffan Ekengren.

Fotnot: Aftonbladet har sökt Volvo Trucks för en kommentar.