Arbetsförmedlingen lägger ner 100 kontor

Publicerad 2014-10-29

Arbetsförmedlingen.

Arbetsförmedlingen ska gå igenom en rejäl förnyelse – 100 kontor läggs ner och e-tjänsterna utvecklas.

Målet är att förtroendet från allmänheten ska bli bättre.

– Vi har det lägsta förtroendet bland myndigheter. Då kan vi inte fortsätta på det sätt som vi jobbar idag, säger generaldirektören Mikael Sjöberg.

Självkritiken är hård. Under onsdagen skrev generaldirektören själv en debattartikel i DN Debatt om att Arbetsförmedlingen länge dragits med ett dalande förtroende. Kritiken kommer från alla håll – både från regering och medarbetare på myndigheten, enligt honom.

– Konkret handlar det om att vi har ett stort behov av att bli mycket mer aktiva i våra kontakter med arbetsgivare, både i antalet men också i våra metoder, säger han.

Enligt Mikael Sjöberg ska följande förändras på Arbetsförmedlingen så att uppdraget att förmedla jobb, integrera nyanlända invandrare på arbetsmarknaden och stödja personer som varit sjukskrivna länge bättre ska uppfyllas.

En stor satsning lanseras på att öka kontakten med arbetsgivare.

Betydande resurser satsas på att utveckla e-tjänsterna för arbetssökande och arbetsgivare.

Hundra förmedlingskontor runt om i landet läggs ner – ingen medarbetare kommer att sägas upp.

Minska administrationen för arbetsförmedlare.

Tidig hjälp för den som söker jobb.

Arbetsförmedlarna ska på så vis bli mer flexibla och mobila när de möter jobbsökande och arbetsgivare.

Hur ska ni stäng kontor men inte säga upp medarbetare?

– Vi gör inte det här för att vi har brist på pengar, utan för att vi helt enkelt vill förändra vår verksamhet. Många kontor är obemannade, istället för att betala lokalhyror har vi möjlighet att anställa fler arbetsförmedlare som kan vara aktiva mot arbetsgivare. Det gör att närvaron ökar i olika delar av landet.

Men förändringen kommer att ta tid, skriver Sjöberg på DN Debatt: ”Det vore oseriöst att ställa ut populistiskt fagra löften om omedelbara resultat och mirakulösa vändningar.”

Tidigare förändringar med e-tjänster, som aktivitetsrapporterna, har fått kritik för att de inte fungerat. Vad finns det för risker med fler e-tjänster framöver?

– Det finns en efterfrågan om att vi ska ha mer e-tjänster. Vi ska göra allt vi kan för att det ska bli ett bra system.