Moderaterna polisanmäler fejk-kampanj
Publicerad 2014-05-24
Mitt bland valstugorna står vad som ser ut som moderaternas valtält.
Men från Moderata samlingspartiet är man allt annat än glada över det frivilliga initiativet.
– De har någon slags kampanj mot oss. Vi har polisanmält, säger Eva Schenström.
De står vid ett valtält märkt ”Moderaterna”.
På flygbladen hittar man citat från statsminister Fredrik Reinfeldt.
Men allt är en bluff. Vid en närmare titt står det – istället för partiets slogan ”nya Moderaterna” – det snarlikt skrivna ”äkta Moderaterna”. Valarbetartröjorna är vita mot Moderaternas ljusblå, retoriken uppskruvad. På flygbladen har man tagit citat från Fredrik Reinfeldts böcker ”Det sovande folket” från 1993 och ”Stenen i handen på den starke” från 1995.
Bakom kampanjen står teatergruppen Nationalscen, som säger sig vara partipolitiskt obundna på vänsterkanten.
Vad vill ni uppnå med det här?
– Vi vill prata med Fredrik Reinfeldt i en kvart där vi kan få prata om de här citaten med honom. Sedan vill vi försöka finansiera en nyutgivning av hans bok som försvunnit från biblioteken, säger Jonathan Möller.
Finns det ingen risk att ni vilseleder väljare?
– Det är ju en satir, vi pratar ju hela tiden i hans riktiga citat som de står i böckerna, säger Amanda Almerén Persson.
Men kampanjen verkar ha tagit fart, särskilt bland Moderaternas riktiga valarbetare.
– De verkar ha någon slags kampanj emot oss och vi har polisanmält dem. De har tagit vår logga och de för ett budskap som inte är vårt, säger Eva Schenström, valarbetare för Moderaterna.
Alla är dock inte riktigt lika illa berörda av kampanjen – inte ens när ”Äkta moderaterna” ställer sig rakt framför Moderaternas riktiga valstuga och delar ut sina egna flygblad.
Vad tyckte du om att de var här?
– De verkar mer intresserade av att prata med varandra än med oss. De kom med lösryckta citat och jag kunde genom med mitt samtal sticka hål på deras argument, säger Kristoffer Tamsons.
Så säger experten
Har Moderaterna chans att vinna i rätten?
– Det måste bli en bedömning om det ska uppfattas som varumärkesintrång. Det låter som att det ligger väldigt nära. Annars finns det andra lagutrymmen som förtal eller något sådant där. Det finns inget självklart svar man kan ge. Det låter som en väldigt ful grej, säger Carl Eric Linn, som är en av Sveriges ledande experter på varumärken.