L'Oreal döms för falsk marknadsföring

Uppdaterad 2014-02-28 | Publicerad 2014-02-27

Reklamen menade att ansiktskrämerna skulle ”reducera rynkorna” och ”reparera dem inifrån”.

Stämmer inte, menar hovrätten som nu dömer L'Oreal att betala 1 miljon kronor för falsk marknadsföring.

– Man ska inte få säga saker som inte är sanna i reklam, säger Gabriella Fenger-Krog, enhetschef på Konsumentverket.

I reklamen stod det att resultatet av fyra olika antirynk-krämerna gick att se efter endast ett par dagar. Användningen av dem skulle reparera huden inifrån och synbart minska ålderstecknen.

”Starkt ifrågasatt”

Domen från Svea Hovrätt innebär att hudkrämstillverkaren L'Oreal ska betala en miljon kronor i vite för falsk marknadsföring.

Enligt de experter som Konsumentverket använt sig av i sin motbevisning går det inte att dra slutsatser att så är fallet. Krämtillverkaren, L'Oreal, menar å sin sida att deras hudtester är korrekta och experter har i vittnesförhör talat till deras fördel.

– Vi tycker att det är väldigt viktigt att det som näringsidkare tagit med i marknadsföringen är sant. Vi har starkt ifrågasatt bolagets påståenden om de här krämerna. Vi tror verkligen inte att det fungerar. Och man ska inte få säga saker som inte är sanna i reklam, säger Gabriella Fenger-Krog, enhetschef på Konsumentverket.

”Bevisar det inte”

Marknadsdomstolen fällde företaget redan 2010 för ett vite på en miljon kronor för vilseledande marknadsföring om de fortsatte med reklamen. Vilket de gjorde.

Då drog Konsumentverket L'Oreal inför tingsrätten som utdömde miljonvitet i mars i fjol.

Företaget överklagade, men har nu alltså fällts av Svea Hovrätt.

– Om man pratar om rynkor och att det sker under huden, då måste bolaget kunna bevisa det. Men det gör de inte i det här fallet, säger Gabriella Fenger-Krog.

”Besvikna”

I ett mejl till Aftonbladet skriver kommunikationschefen Maria Mossenberg vid L'Oreal Sverige AB att de är ”besvikna” över beslutet från hovrätten.

”Domen avser reklam som är flera år gammal. Sedan 2010 har vi förstärkt interna marknadsföringsprocesser och agerat i enlighet med förbuden.Vi kommer att granska dagens beslut i detalj och vidta nödvändiga åtgärder”, skriver Mossenberg.

ANNONS