Bygger ”osårbar” ubåt – till hemligt pris

Publicerad 2013-12-09

Ritningen för den nya generationens ubåt A26 är färdig. Så fort kontraktet med Försvarsmakten är i hamn kan bygget börja på Kockumsvarvet i Karlskrona.

En lucka i fören med 1,5 meters diameter gör ubåten världsunik.

– I öppningen kan vi skicka ut dykare med specialutrustning och slussa in och ut autonoma farkoster, säger Per Nilson, chef för ubåtsverksamheten på Kockums.

Förr var dykare tvungna att lämna ubåten via tornen. Men med den nya smygtekniken, och slussen i fören, behöver alltså inte ubåten ligga i exponerat ytläge. "Osårbar" ska den också vara, enligt Kockums. Ett nytt starkt skydd mot stötar och explosioner är lösningen.

Färdig 2020

Tidigast om sex år smyger den första ubåten fram i svenska vatten – den är specialutvecklad för att klara både kustnära operationer och vara oceangående. Försvarets materielverk har beställt två ubåtar efter ett riksdagsbeslut.

– Ubåtarna kan operera i alla världshav och har möjligheter att bedriva en flexibel underrättelsetjänst. De kan dessutom genomföra många olika typer av uppdrag, säger Per Nilson till TT.

Tack vare en ny Stirlingmotor kan A26 vistas under vatten i flera veckor – betydligt längre än dagens svenska ubåtar.

– På så vis behöver inte ubåten gå upp och röja sig, säger Per Nilson.

Hög komfort

Komforten ombord har också höjts fler snäpp. Ju fler dagar folk ska arbeta på havets botten, desto högre krav på interiören.

– Vi har satsat mycket på att de ska trivas. Det ska kännas som hemma, säger Per Nilson.

Men innan ett hundratal medarbetare på varvet i Karlskrona får klartecken måste staten komma överens om priset, och andra detaljer i kontraktet med tyska Kockumsägaren Thyssen Krupp. Kockums håller tyst om vad prislappen kan landa på.

– Jag är helt övertygad om att flera vill köpa den. Kostnaden ligger under världsmarknadspriset och ubåten är internationellt gångbar, säger Per Nilson.

TT