Försäkrings-vd:n gör en pudel igen – i ett mejl

Publicerad 2013-11-23

Dina Försäkringar har redan backat.

Nu ber försäkringsbolagets vd Melvin, 7, om ursäkt – i ett mejl till hans mamma.

– Äh, vilka töntar, säger Melvin.

Försäkringsbolaget Dina Försäkringar har gått från att vägra vilja försäkra Melvin, 7, för att hans BMI var för högt till att vägra be om ursäkt till att göra en helomvändning – och helt plötsligt erbjuda honom en försäkring.

Melvins mamma, Maud Östh, fick två dagar efter första publiceringen ett mejl av vd:n.

Tackar Melvin för hjälpen

"Jag är chef på Dina Försäkringar och vill be dig ursäkt för att du behövt vara med om allt tråkigt kring din försäkring. Vi har förstått att våra regler var fel och ändrar nu på dem. Tack för att du hjälpt oss att förstå det", skriver Gunilla Svensson, vd.

Maud Östh blev ställd när hon läste mejlet. Hon hade högre förhoppningar:

– Jag hade förväntat mig att jag skulle slå upp Aftonbladet nästa dag och att det skulle stå "Förlåt oss Melvin". De borde ha gjort någonting sådant. Då hade han kunnat läsa det själv och inte i ett mejl till mig.

Gunilla Svensson la även ut en ursäkt på Facebook under lördagen riktat till Melvin och information om att de ändrat sin barn- och ungdomsförsäkring.

Familjen ställer sig frågande

Även Melvin reagerade spontant på mejlet när han läste det.

– "Äh vilka töntar" sa han. Det ligger någonting i det, säger Maud Östh.

Vidare i mejlet skriver vd:n:

"Jag hoppas att vi får förtroendet att ha dig och dina syskon som kunder. Lycka till med bandyspelet".

– Vad ska man säga? Jag har inte svarat på mejlet. Vad ska jag svara? Vi sitter fortfarande och väntar att det ska hända någonting från deras sida innan vi lägger det åt sidan.

Gunilla Svensson uppger att hon författat mejlet själv för att förtydliga sin kontakt med familjen.

– Melvin är sju år gammal och vi har inte haft någon kontakt med honom av naturliga skäl. Det förtydligar jag i mejlet till familjen, säger hon.

– Jag konstaterar även att jag har ett slarvfel med i texten.

Erbjuder endast en försäkring

Svensson menar nu att saken är utredd och att det räcker att bolagets har ändrat sina riktlinjer för att teckna en försäkring.

Men hur går ni vidare med Melvin?

– Melvin har fått meddelande om att vi har möjlighet att erbjuda honom försäkring.

Räcker den här ursäkten?

– Vi har inte för avsikt och jag har inte personligen för avsikt att diskutera de frågorna via pressen. Det är kontakter som vi tar direkt med familjen.

Familjen har ännu inte tagit ställning till försäkringsbolagets plötsliga erbjudande om att låta dem bli kunder. Det känns inte längre särskilt lockande, menar de.

– Det känns ganska långt bort. Vi ska kolla runt på andra bolag.