Har kämpat mot Folksam – i 10 år

Publicerad 2013-11-24

Nu stämmer Camille Chamoun försäkringsbolaget

För elva år sedan skadade Camille Chamoun nacken i en svår bilolycka.

Sedan dess har han varit sjukskriven.

Men Folksam vägrar att betala ut ersättning för förlorad inkomst.

– De menar att jag hade fått de här besvären oavsett, det är helt sjukt, säger Camille Chamoun.

Fembarnspappan Camille Chamoun, 38, dröjer på orden när han ska beskriva krocken som förstörde hans liv. Efter olyckan har minnet blivit sämre.

Han kommer ihåg att det var en kall och regnig dag i januari 2002. Camille var på väg i familjens Volvo 440 på väg till apoteket. Plötsligt girar en bil i höger körfält kraftigt åt vänster och smäller in i Camilles sida. Kraften i krocken får hans huvud att flyga in i fönsterbalken.

Sen blir det svart.

– Jag minns att det kändes som att huvudet kokade och att jag började spy. Efter det var jag helt borta, säger Camille Chamoun.

Kroniska besvär efter olyckan

Tiden efter olyckan har varit ett helvete. En undersökning med magnetkamera visade att fyra nackkotor hade skadats med nervskador och svåra smärtor som följd.

– Smärtan trycks ut från nacken upp i huvudet. Jag har sådan fruktansvärd huvudvärk att jag inte kan sova när det är som värst, säger Camille Chamoun.

Efter olyckan har Camille varit sjukskriven. Läkarna har konstaterat att hans besvär är kroniska. Han, som förut tränade på gym och lekte med barnen, tar sig i dag runt med permobil.

"Hade fått besvären oavsett"

Men när han begärde att få ersättning för förlorad inkomst från Folksam blev det tvärstopp. Enligt bolaget var hans pisksnärtsskada inte regelrätt då han hade blivit påkörd från sidan. För att skadan ska godkännas krävs det att man blir påkörd bakifrån.
– Han fick ersättning för sveda och värk men när vi ville ha försäkringspengar för förlorad inkomst drog de öronen åt sig. De vägrar erkänna att det är på grund av olyckan som han är hemma, säger hans fru Camilla Appelgren. 

– Folksam erkänner att mina skador har orsakats av bilolyckan men de menar att jag hade fått de här besvären oavsett. Det är helt sjukt, fyller Camille Chamoun i.

Svårt att uttala sig

Folksam kan vare sig bekräfta eller dementera Camille Chamouns historia.
– Jag förstår att kunden i det här fallet har sin uppfattning om vad som har hänt. Men jag har ingen fullmakt utifrån kunden så jag kan inte uttala mig i det här specifika fallet, säger Thomas Eriksson, personskadechef på Folksam.

Han anser dock att missnöjda kunder har goda möjligheter att få rätt.

– Kunderna ska ha en objektiv bedömning av våra medicinska rådgivare. Är kunderna inte nöjda med den bedömning de har fått har de möjlighet att få det överklagat. Det finns en rättssäker process, säger han.

Vill kunna åka pulka igen

Det rör sig om mycket pengar som Camille och Camilla anser sig ha gått miste om. Camilles sjukersättning är 11 000 kronor lägre än hans tidigare lön. För att få ut sin ersättning för förlorad arbetsinkomst har familjen tvingats anlita en advokat och stämma Folksam.

Får de rätt mot försäkringsbolaget vet Camille Chamoun redan vad pengarna ska gå till.
– Jag hoppas få steloperera min nacke utomlands, i Sverige vill ingen göra det för det är för omfattande. Sen skulle jag vilja få göra något med mina barn, kanske åka pulka eller skidor. I dag kan jag inte göra något alls, säger han.