Flaska i Västsverige värd minst 30 miljoner

Publicerad 2013-10-24

Den låg orörd i över 40 år.

När kvinnan från Västsverige till slut fått den gamla flaskan värderad kom glädjebeskedet – värderad till minst 30 miljoner är det Sveriges dyraste Mingföremål.

– Hon blev rätt chockad när jag berättade om det, säger Leif Petzäll, sakkunnig i kinesisk keramik.

Den blåvita flaskan hade varsamt packats ner i en amerikansk tidning daterad 1934 när den västsvenska kvinnans familj ärvt den från en släkting i USA.

Någon gång hade den varit framme, men varit orörd i över 40 år – tills nu.

– Hon kom till mig och frågade om jag kunde ta reda på vad det var och om det var något värde i den, säger Leif Petzäll, tidigare chef för Ulricehamns konst- och östasiatiska museum och sakkunnig i kinesisk keramik.

Sagt och gjort.

Leif ringde vänner över hela världen och fick i onsdags ta planet till London där två experter kontrollerade flaskan – och bedömde den som äkta Ming.

Äktheten säker

Då man kunnat spåra flaskans stamtavla till samlare både i USA och Kina är äktheten än mer säker – vilket gör den värdefull.

– Jag skulle säga att den är värd mellan 30 och 35 miljoner i svenska pengar, säger Björn Gremner, en av Sveriges främst experter inom antikt kinesiskt porslin som medverkat i ”Antikrundan”.

En liknande flaska – av något sämre kvalitet – ska säljas på en auktion i Hong Kong med utropspris på 25 miljoner Hong Kong-dollar, över 20 miljoner kronor.

Nu ska flaskan stå säkert i en stålbur inför antikmässan i Borås som pågår från fredag till lördag då alla intresserade kan bevittna flaskan.

Är till salu

Den hugade får även lägga ett bud då flaskan är till försäljning, enligt Björn Gremner:

– Det är en så kallad månflaska som använts som serveringskärl. Den går så klart att använda, men jag såg lite vinrester i den, så man får diska den först, haha.

Damen som än så länge äger flaskan kan snart skratta hela vägen till banken.

– Hon blev chockad och undrade om hon skulle höja sin hemförsäkring nu, haha. Hon var också väldigt mån om att gemene man skulle få chans att se flaskan, säger Leif Petzäll.

ANNONS