SAS flög farliga plan i flera år

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-01-24

SAS flög 27 Dash 8-plan med farliga, dolda konstruktionsfel i åratal, visar fortsatta undersökningar av planen.

Krisen med Dash-planen blev akut när ett par av dem nödlandat med havererade landningsställ. Det visade sig då att 25 av 27 Dash-plan hade rostskador på mekaniken som styr ut- och infällning av landningsställen. Rostskadorna syntes inte vid ytliga inspektioner.

De fortsatta undersökningarna visar nu fel på filter i landningsställens hydraulsystem, skriver danska tidningen Politiken på torsdagen. Det här felet har upptäckts på 16 av hittills 18 undersökta plan. Vid minst två tillfällen har en packningsring lossnat och kommit in i hydraulsystemet.

Ett Dash-haveri den 27 oktober ska ha berott på filterfelet.

SAS ska inte ha haft möjlighet att finna vare sig rostskadorna eller de defekta filtren. Rostskadorna fanns på ett ställe som normalt skulle kontrolleras efter tiotalet år - och SAS fick de första planen år 2000.

Den europeiska flygkontrollmyndigheten Easa, som typgodkänt Dash 8 för Europa, fick den 10 januari en rapport via e-post om felet från Statens Luftfartsvaesen (SLV) i Danmark. Det danska luftfartsorganet bedömde att felen beror på konstruktionen, en uppgift som Easa avvisade dagen därpå.

SLV vidhåller dock i en kommentar i Politiken att det är fråga om fel i konstruktionen.

SAS har avböjt att kommentera uppgifterna i den danska tidningen som inte heller lyckats komma till tals med det omstridda flygplanets tillverkare, kanadensiska Bombardier.

TT

ANNONS