Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Sam, Samuel

Så beordrades broöppningen

Publicerad 2013-05-31

I nästa vecka förhörs befälet

Den interna utredningen av biljakten som ledde till två unga människors död vid Hjulstabron är i det närmaste helt klar.

Förhöret med det misstänkta polisbefälet återstår och ska hållas i nästa vecka.

– Vi har en rätt bra bild av händelseförloppet, säger chefsåklagare Håkan Roswall vid Riksenheten för polismål som leder förundersökningen.

I utredningen har en mängd förhör hållits bland annat med de poliser som deltog i insatsen. Men även dokumentation i form av händelserapporter finns bland bevisen.

Uppsalapolisen påbörjade efterföljandet av bilen med Rasmus Björk och Dennis Olsson i, vid Litsenarondellen utanför Enköping. De hade då inte bländat av till halvljus.

Hög hastighet

Kort tidigare har de tjuvtankat för 288 kronor vid Statoil vid Bärbyleden i Uppsala.

Eftersom färden gick söderut i hög hastighet kopplades även kollegorna vid Södermanlandspolisen in.

Och eftersom det var lugnt just då, och flera patruller var lediga, kunde Södermanland bistå. Men bilarna hann praktiskt taget bara börja rulla innan de fick avbryta och vända om hemåt igen.

Aftonbladet har tagit del av händelserapporten från länskommunikationscentralen, LKC, i Södermanland där det bland annat framgår att ärendet fick "Prio 3, Rutin".

De högre graderna 1 och 2  betecknas omedelbar respektive hög, och var inte aktuella här.

Brottskoden som anges är "0802, stöld, annan".

Tjuvtankningen ska ha skett cirka 23.50.

”Ska ringa brovakten”

Drygt en halvtimme senare, klockan 00:23 inleder Södermanlandspolisen sin insats.

Fyra patrullbilar beordras då mot riksväg 55, mot gränsen till Uppsala län.

Bara två minuter senare informeras operatören om att kollegorna i Uppsala tänker använda bron för att stoppa de flyende bensinstjuvarna.

”LKC Uppsala ska ringa till brovakten Hjulstabron”.

Klockan är då 00:25:33.

Ytterligare två minuter senare tas den sista bilden av de två ynglingarna. Deras bil fotograferas av fartkameran. Det skrivs in 00:28:48.

Nästa notering om händelseförloppet lyder kort:

"Gått genom isen Hjulstabron", 00:30:43

"RTJ (Räddningstjänsten reds anm.) på väg. 00:31:01.

”Genom bommarna”

Operatören förstår nu hur illa det har gått och skriver kortfattat vad som rapporteras in:

"Bilen kört genom bommarna genom räcket och ner i isen, bubblar ur vattnet". 00:37:03.

Polisens internutredare har försökt få fram om det varit en förekommande arbetsmetod att använda bron som ett fast hinder. Sex personer, varav fem poliser, uppger i förhör att det skett tidigare.

– Man har hört att bron har öppnats vid något tidigare tillfälle, men sedan har man inte kunna precisera det på minsta sätt, i tid eller vad det gällt för händelse, säger Håkan Roswall. Det är ingenting som går att kontrollera.

– Flera av varandra oberoende källor säger samma sak och det brukar ju tala för att det är sant, men vi har inte kunnat få uppgifterna verifierade.

Direktnummer

Samma sak gäller SVT:s uppgift att det på LKC i Uppsala funnits en lapp uppsatt med direktnumret till brovakten.

– Jag såg det i inslaget och det är en nyhet för mig. Det känner jag inte till.

Är det de efterföljande poliserna som begärt att bron skulle stängas för biltrafik eller hur har det gått till?

– Jag känner ju till hur det här kommer upp, men just nu kan jag inte gå ut med sådana detaljer i media eftersom den misstänkte inte är hörd ännu.

Åklagaren har stannat vid att rubricera händelsen som ett misstänkt tjänstefel, nivån grovt tjänstefel är inte aktuell.

Förhörs på måndag

– Grovt brott är ju egentligen uppsåtliga gärningar i princip, och det är vi inte i närheten av här.

Håkan Roswall uppger att vakthavande befälet ska förhöras på måndag och att utredningen därefter eventuellt kan vara klar strax före midsommar. Försvarssidan kan därefter behöva ytterligare tid för att gå igenom materialet innan det blir något beslut i åtalsfrågan.

Interaktiv karta -
hitta.se

ANNONS