Aftonbladets Tipsa - bästa innovation

Uppdaterad 2013-05-30 | Publicerad 2013-05-29

Prisade Aftonbladets Lena Widman, Marianne Schvarcz, Jill Sjölund och Caroline Olsson fick fint pris i kväll.

Aftonbladets mobiltjänst Tipsa är årets bästa innovation och prisades ikväll på Schibsted Journalism Awards.

Motiveringen: ”Tipsa erbjuder en insikt i hur framtidens journalistik kan se ut”.

– Fantastiskt roligt! Det är ett unikt projekt och ytterligare ett sätt att engagera läsarna i nyhetsarbetet, säger Lena Widman, redaktionell mobilchef på Aftonbladet.

Aftonbladets nya app Tipsa prisades ikväll för hur tjänsten engagerar läsarna genom att låta dem vara med – mitt i nyheternas centrum:

”Interaktionen skapar god journalistik och bjuder på en insikt i hur framtidens journalistik kan se ut i framtiden” skriver juryn i Schibsted Journalism Awards 2013.

”Fantastiskt projekt”

– Jätteroligt att vi vinner för att fantastiskt projekt som har tagits fram med ett enormt engagemang i samarbete med hela Aftonbladets redaktion, it-avdelning och läsarna, säger Lena Widman, Aftonbladet redaktionella mobilchef.

– Det är ytterligare ett sätt att engagera läsarna och vi har dagliga exempel på hur vi kan samarbeta i nyhetsarbetet. Det som är unikt med Tipsa är att vi kan nå de läsare som vill vara med när de befinner sig mitt i nyheternas centrum genom geopositionering.

Priset delades ut under onsdagskvällen på en gala i Oslo och på plats fanns delar av projektgruppen – Lena Widman, Marianne Schvarcz, Linda Constenius, Robin Govik, Jill Sjölund och Caroline Olsson – som jobbat med att utforma tjänsten. Tipsa! har utvecklats i samarbete med studenterna på Hyper Island och reklambyrån Svensson.

”Läsarna bidrar”

– Jag vill verkligen tacka hela gänget som varit med i utvecklingen och jag tycker det är extra kul eftersom Tipsa är en utveckling och innovation i kärnan av klassisk journalistik där läsarna är med och bidrar, säger Aftonbladets publisher Jan Helin.

Schibsted Journalism Awards är ett internationellt journalistpris med tävlande från många länder som ingår i Schibstedkoncernen, där bland annat Aftonbladet ingår. Priset har funnits sedan 2007 och delas traditionsenligt ut i Oslo varje år.