Betalar grymt pris – för ”vänlig” logga

Publicerad 2013-05-04

Stockholms nya logotyp kostade 4 mille:’Uppfattas som mänsklig’

Fyra miljoner kronor för att skriva ’’Stockholms stad’’ på ett nytt sätt?

I logotypsammanhang en ­liten spott i havet.

Eller grymt dyrt.

Efter mycket fnulande och grubblande inför nu Stockholm en ny logotyp. Den har kostat ­fyra miljoner kronor med samma gamla S:t Erik och samma bokstäver fast i en annan stil, specialbeställd från Schweiz.

– Det är inte enbart logo­typen som kostar fyra mil­joner, säger Hanna Brogren, kommunikationsdirektör.

Det har gjorts undersökningar bland stockholmare för att ta fram en lättläst och lättbegriplig logotyp, tagits fram olika förslag och en mängd mallar för att den ska kunna ­användas enhetligt.

– Den uppfattas som vänlig och mänsklig, säger Hanna Brogren.

Med tanke på att motsvarande två busslaster människor flyttar till Stockholm varje dag behöver loggan kanske inte vara fullt så vänlig?

– Jo, absolut. Vi vill välkomna alla.

ANNONS