Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Sam, Samuel

Coca-cola väljer bort Muhammed

Publicerad 2013-05-03

"Mindre stötande att inte ha med namnet"

I sommar kommer Coca-colas flaskor att prydas av de vanligaste namnen i Sverige.

Men företaget har medvetet plockat bort ett av de vanligaste – Muhammed. Orsaken: namnet kan anses stötande.

– Det här diskriminering, säger Mahmoud Aldebe, ordförande för stiftelsen kultur och integration.

I Coca-colas sommarkampanj ersätts den klassiska loggan med Sveriges 144 vanligaste namn. Urvalet kommer från SCB:s statistik över de vanligaste namnen i Sverige på personer i åldern 12-29 år. Flaskorna kommer att prydas med namn som Anna, Erik och Johan. Men ett namn som ligger högt upp på listan har företaget valt att plocka bort – Muhammed.

"Stötande"

I en intervju med Svenska dagbladet menar Coca-cola att namnet kan uppfattas som "stötande".

– Coca-cola är symboliskt oerhört starkt sammankopplat med USA. Vi hade interna diskussioner om detta före lanseringen av kampanjen och även med lokala kontakter i den islamiska föreningen i Sverige. Och till slut kom vi fram till att vi tror att det är mindre stötande att inte ha med namnet än att ha det med på en produkt som är så förknippad med USA, säger Gustav Wetterwik, marknadschef för Coca-cola, till Svenska dagbladet.

Har stark betydelse

När Aftonbladet pratar med Gustav Wetterwik är anledningen en annan.

– Vi har valt bort namnet på grund av respekt för den religiösa betydelsen. Vi tycker inte att beslutet är exkluderade. Vi har även valt att plocka bort namnen Max och Felix på grund av vad de förknippas med, säger Gustav Wetterwik.

Han vill inte kommentera uttalandet om att det är mindre stötande att inte ha med namnet eftersom produkten förknippas med USA.

Står du för det du sa?

– Jag står för det jag säger nu. Poängen är att vi har valt att plocka bort namnet av respekt för dess betydelse, säger Gustav Wetterwik.

Du tror inte att beslutet kan uppfattas som rasistiskt?

– Det tror vi inte. Alla namn är inte med, men alla ska ha en chans att vara med, genom att man själv kan trycka sitt eget namn på en flaska om man vill. Den här kampanjen ska handla om att dela glädje och gemenskap, säger Gustav Wetterwik.

Diskriminerande

Mahmoud Aldebe, orförande för stiftelsen kultur och integration och före detta ordförande för Sveriges muslimska förbund, ifrågasätter beslutet att ta bort namnet Muhammed från kampanjen.

– Det är diskriminerande, de missar poängen. Det är ett namn som är väldigt vanligt i Sverige, vanliga människor kallas i dag Muhammed. Man förknippar det inte längre bara med profeten, säger Mahmoud Aldebe.

Heter man Ali eller Fatima kommer man däremot att kunna hitta en flaska med sitt namn.

Men Mahmoud Aldebe tycker att det är viktigt att Muhammed också uppmärksammas.

– Det är det största arabiska namnet och det borde synas mer, säger Mahmoud Aldebe.

ANNONS