Hälften av fysiklärarna inte utbildade i ämnet

Publicerad 2013-04-15

Skolstrategen om Skolverkets granskning: ”Skrämmande resultat”

Skolverket har granskat grund- och gymnasieskolelärarnas ämnesutbildning.

Och resultatet kallas ”skrämmande”:

Svenska barn undervisas i stor utsträckning av lärare utan utbildning, skriver DN.

Skolverket har genomfört en unik granskning av den svenska skolans lärare. I en av de största registerstudierna som de någonsin gjort visar det sig att många ämneslärare inte har utbildning om det som de ska lära barnen, skriver Dagens Nyheter i dag.

I grundskolan har hälften av fysiklärarna någon form av utbildning i ämnet. Av dessa har bara 13 procent tillräcklig utbildning enligt lärarlegitimationens krav.

”Kom som en chock”

I teknik är motsvarande resultat 70 procent med någon utbildning och sju med tillräcklig.

– För mig kom det som en chock att det är så dåligt ställt med utbildade ämneslärare i fysik och kemi. När det gäller teknik har jag haft kännedom om hur illa det är ställt från tidigare utredningar som bara gällt teknik, säger Per Kornhall, skolstrateg i Upplands Väsby kommun som skriver boken ”Barnexperimentet” om skolan, till DN.

Skolverkets resultat visar att det är sämst ställt i de naturorienterade ämnena. Men även i samhällskunskap, vissa moderna språk och hemkunskap är situationen likande, skriver Dagens Nyheter.

Kräver ansvar från staten

Klyftan mellan tillräcklig utbildning och de ämnen undervisar i på gymnasiet är störts inom naturkunskap och teknik.

När kravet på lärarlegitimation träder i kraft i december riskerar elever att stå utan behöriga lärare, skriver Dagens Nyheter.

Per Kornehall vill att staten tar sitt ansvar över bristen på ämneslärare.

– Det räcker inte att skjuta över ansvaret på kommunerna, säger han till DN.