Problem för Länsförsäkringars bankkunder
Publicerad 2012-12-31
Summan har dragits dubbelt när flera av Länsförsäkringars kunder handlat med bankkort.
För Uppsalabon Fredrik Karlsson har 4 000 kronor försvunnit på grund av problemet.
– Vi har identifierat problemet, säger företagets presschef Ola Kallemur.
Inköp med Länsförsäkringars betalkort har dragits dubbelt de senaste dagarna.
– Det beklagar vi förstås, vi jobbar på att lösa det, säger Ola Kallemur.
Drogs dubbelt
Flera av Aftonbladets läsare som är kunder hos Länsförsäkringar har hört av sig efter att de drabbats av kortproblemen.
Fredrik Karlsson, 38, från Uppsala är en av dem.
Han och hans fru skulle handla det sista inför nyårsfirandet i dag och Fredrik Karlsson gick in på sin internetbank för att föra över pengar – då upptäckte han att kontot övertrasserats med nära 3 000 kronor.
– När jag kollade köpen såg jag att de dragit kortköp dubbelt den 28:e och att det registrerats den 30:e.
För honom innebär problemen att banken dragit 4 000 kronor för mycket från hans konto och att en övertrasseringsavgift dessutom tagits ut, trots att felet ligger hos banken.
– Både jag och min fru har fått dubbla dragningar. Det är ju väldigt roligt så här till nyår, säger han.
"Får tillbaka pengarna"
Ola Kallemur på Länsförsäkringar säger att problemen beror på ett fel med en av kortfilerna och att bara vissa kunder drabbas. Hur många som är berörda vet han inte.
– Vi har identifierat problemet och håller på att starta om filen, säger han.
Ola Kallemur försäkrar att alla drabbade ska få tillbaka sina pengar och att de som, liksom Fredrik Karlsson, fått betala en övertrasseringsavgift på grund av de dubbla dragningarna också får tillbaka den summan.
– Jag förstår att pengarna kommer tillbaka, men behöver jag handla i dag går det inte om jag inte för över pengar från mitt sparkonto. Och först måste jag flytta över nästan 3 000 för att hamna på plus minus noll, säger Fredrik Karlsson.