Arla klimatfuskar med eko-mjölken

Publicerad 2012-11-23

Arla har nyligen märkt sina ekologiska produkter med en stämpel som säger att varan är klimatkompenserad.

Men mejerijättens satsning är en bluff - det finns inga garantier för att klimatkompensationen faktiskt blir av.

Det visar en granskning som P1-programmet Kaliber har gjort.

Arlas nya klimatmärkning är en del av en strategi att fördubbla försäljningen av ekologiska produkter. På sin hemsida skriver företaget att man klimatkompenserar för hela produktionen.

Klimatkompenserat efter 100 år

Klimatkompensationen ska enligt Arla ske genom att träd planteras och binder koldioxid i Mocambique. Men klimatnyttan baseras på att trädplanteringarna finns kvar om hundra år.

När P1:s Kaliber besöker bönderna som ska ta hand om träden, visar det sig att flera redan börjat tröttna.

– Det känns som att vi arbetar förgäves, säger bonden Vitorino Mineje.

Förra året ställdes nästan två tredjedelar av alla ersättningar till bönderna in, helt eller delvis, för att för många träd dött på grund av misskötsel och bränder. I år har inte ens de bönder vars träd överlevt fått betalt, för att projektägaren, brittiska Envirotrade, haft stora ekonomiska problem.

Osäker metod

Trädplantering är dessutom ett mycket osäkert sätt om man vill garantera att utsläppen kompenseras. Det säger flera experter till Kaliber.

– Då vill man ju veta att det är utsläpp som aldrig mer kommer att släppas ut i atmosfären. Det är det ju inte i ett träd, där har du alltid osäkerheten att du kan hugga ner det och det kan släppas ut i atmosfären, säger Matilda Palm, forskare i fysisk resursteori vid Chalmers i Göteborg.

"Inte tittat så nogsamt"

Ann Freudenthal, marknadschef på Arla och ansvarig för deras klimatsatsning, är inte speciellt insatt i hur det fungerar och att det kan ta upp till 100 år innan klimatlöftena infrias.

– Vi har liksom inte tittat så nogsamt på när, hur mycket det är som infrias, och när. Så det är liksom på den nivån vi har stämt av det. Och inte längre än så.

Ändå lovar ni kunderna att det är nu det är klimatkompenserat?

– Ja, det är ju det vi, så att säga, har. Det är ju den tjänsten som vi då har köpt, faktiskt.

"Kan fallera helt"

Ann Freudenthal hänvisar till U&We, en svensk konsultbyrå som de köpt klimatkompensationen av.

Mårten Lind är Arlas kontakt på konsultföretaget U&We:

– Vi sticker inte under stol med att det finns risker inblandat i det här, att vissa projekt kan fallera helt, säger han.

Det finns ingen lag i Sverige som reglerar hur företag får använda begreppet klimatkompenserad, men det finns riktlinjer och standarder som anses utgöra god marknadsföringssed. Eftersom begreppet kan ha flera betydelser för konsumenterna ska det därför följas av en förklaring om vad det innebär.

– Är det så att man uppfattar att marknadsföringen, att den är klimatkompenserad här och nu, och den inte är det, ja, det kan ju anses vara vilseledande, säger Emy Gustavsson, jurist på Konsumentverket, till Kaliber.

"Ser allvarligt på det här"

Efter Kalibers avslöjande har Arla i dag startat en egen utredning.

– Vi ser allvarligt på det här och har kallat till oss dem vi köper tjänsterna av för att prata med dem och utreda de här uppgifterna, säger Claes Henriksson, presschef på Arla, till Aftonbladet.

Mats Hedlund, chef för affärsområdet färskvaror på Arla, tycker inte att företaget vilselett någon marknadsföringsmässigt.

– Vi har haft goda avsikter och vill göra rätt för oss. Vi kommer nu att gå till botten med det här, säger han.