Notan – 36 miljoner kr

Publicerad 2012-09-02

Arbetsförmedlingens chef anlitade Peter Settmans bolag för att sköta kampanjer och skriva debattartikel

Svenska kommuner och myndigheter har blivit ett Klondike för eventbolag.

Myndigheterna överträffar varandra i lyxiga arrangemang och flotta middagar där den svenska artisteliten svarar för underhållningen.

Det offentliga Sverige lägger miljonbelopp på allt ifrån lekar och fester, till marknadsföring, medieträning och hjälp med debattartiklar.

Aftonbladet kan i dag avslöja att Peter Settmans bolag Baluba fakturerat över 36 miljoner kronor till Arbetsförmedlingen på mindre än ett år.

Den svenska eventbranschen har blivit en miljardindustri. Det handlar inte bara om lekar och fester. Byråerna anlitas även flitigt för pr-uppdrag och medierådgivning.

Peter Settmans Baluba, som både jobbar med att göra tv och event, har de senaste fyra åren haft en omsättning på mellan 100 och 147 miljoner kronor per år.

Har lagt ut en kvarts miljard

En av bolagets stora kunder har varit Arbetsförmedlingen, som sedan 2008 har lagt över en kvarts miljard kronor på kurser och konferenser.

Under 2010 skickade Baluba fakturor på motsvarande 3,4 miljoner kronor i månaden till myndigheten.

Året innan sålde Peter Settman Baluba. Efter det har han arbetat kvar i bolaget, bland annat som kreativ chef.

2011 tog Gullers Grupp och Springtime över kontraktet med Arbetsförmedlingen och har sedan dess kvitterat ut 29 miljoner från myndigheten.

För två veckor sedan kunde Aftonbladet avslöja att Arbetsförmedlingen betalat 150 000 kronor för en debattartikel som var tänkt att publiceras i DN, men hamnade i Göteborgs-Posten.

Aftonbladets stora granskning visar att det inte var en engångsföreteelse. Bland alla fakturor från Baluba finns en på 125 000 kronor för en debattartikel.

Den skrevs åt generaldirektör Angeles Bermudez-Svankvist, men den blev aldrig publicerad i någon tidning.

– Vissa delar användes till senare inlägg under året och även i den direkta kontakten med arbetsgivare, säger pressekreteraren Fredrik Möller.

Vägrar prata om artikeln

Angeles Bermudez-Svankvist vägrar prata med Aftonbladet om den köpta artikeln. När vi begär att få ta del av den två år gamla debattartikeln, som är en allmän handling inkommen till myndigheten, blir det nobben.

– Debattartikeln är ett arbets­material och lämnas inte ut, hävdar pressekreterare Fredrik Möller.

Våren 2009 hamnade general­direktör Angeles Bermudez-Svankvist i blåsväder sedan Aftonbladet avslöjade att hon rekryterat fyra av sina nära vänner till toppjobb inom Arbetsförmedlingen. Allt detta skedde samtidigt som Arbetsförmedlingen hade ett sparkrav hängande över sig.

Generaldirektören fick mycket kritik i medier och några månader senare såg hon till att få medieträning. På Arbetsförmedlingens bekostnad anlitades pr-mannen Markus Christiansson.

Arbetet med att lära general­direktören att bättre hantera medierna inför kommande stormar kostade skattebetalarna 25 000 kronor.

Angeles Bermudez-Svankvist vill heller inte prata om sin medie­träning, utan hänvisar till sin presstab.

45 000 chokladrullar

Baluba har gjort flera filmer och kampanjer åt Arbetsförmedlingen, men också producerat så kallade give aways till företag. Bland annat broschyrer, lådor och 45 000 chokladrullar för drygt en och en halv miljon kronor.

Baluba är ett av de större eventbolagen i Sverige. Men en av de senaste årens mest expansiva eventbyråer är Occasion Corporate Events.

Bakom bolaget står den kände festfixaren Mattias Trotzig, 35. Han är utpekad som före detta pojkvän till prinsessan Madeleine och hade senare ett förhållande med tv-kändisen Carolina Gynning.

Trotzigs bolag har ökat sin omsättning med otroliga 60 procent per år sedan 2009.

I slutet av april i år damp det ner en räkning till Värnamo kommun som fick tjänstemännen att studsa till.

Occasion Corporate Events krävde 93 188 kronor för sitt arbete med att ta fram ett förslag på hur en personalfest skulle kunna genomföras för kommunens anställda.

Kommunchefen i Värnamo, Mats Hoppe, reagerade på summan. Den 2 maj i år mejlade han till eventbyrån och ifrågasatte fakturan.

”Vi har sett räkningen och vi är inte glada över beloppet. De timpriser som redovisas är anmärkningsvärda i detta sammanhang”, skrev han.

Två veckor senare fick han svar – notan halverades.

Vinnare: Eventbolagen

Aftonbladets granskning visar att de stora eventbolagen i dag skär guld med täljkniv från svenska kommuner, landsting och myndigheter.

Tidigare i veckan kunde vi avslöja att den hårt kritiserade myndigheten FRA som i år fick 11,5 miljoner kronor i utökat anslag, spenderade en tiondel av beloppet under en enda festkväll på Cirkus i Stockholm.

Storstockholms Lokaltrafik, SL, kritiserades hårt när de förra hösten ännu en gång höjde priset på månadskorten med 100 kronor. Skälet uppgavs vara pengarna behövs till kommande investeringar.

Månaderna senare började planeringen för årets julfest, som fick en budget på en halv miljon kronor, 1 250 kronor per person.

Festen arrangerades av Eventyr AB och hölls på Spårvagnsmuseet i Stockholm. SL bjöd på julbuffé med glögg, vin och drinkar. Tillställningen kryddades med bar, karaoke och inhyrd instruktör, samt ett särskilt game room med spel för gästerna.

Året innan blev julfesten något dyrare.

I ett mejl till SL:s vd-assistent Johanna Duxbury förklarade festfixaren att dansgolvet behövde flyttas.

”Lösningen blev således att vi klädde in mattan i en tunn silvermatta som fungerade som dansgolv och snygg inramning till övrig dekor runt discoytan”.

Lundstedt var dj

Silvermattan som skattebetalarna fick stå för är en blygsam utgift jämfört med Statistiska centralbyråns, SCB:s, fest- och dansnota.

Till sin personaldag hyrde myndigheten in stjärnorna från tv-showen ”Let’s dance” och erbjöds att få ­lära sig dansa som Patrick Swayze. Pris: 95 000 kronor.

Men det var bara en liten del av partynotan för de statliga tjänstemännen.

Kvällen förgylldes av artister för 330 000 kronor, bland andra Thomas Di Leva. SCB hyrde också in schlagerartisten Andreas Lundstedt som diskjockey i loungen.

Lokalen smyckades med slöjtyger och ballonger för 32 500 kronor.

Totalkostnaden för personaldagen förra året slutade på 1,7 miljoner kronor, drygt 1 500 per person.

Festen skulle förevigas och SCB hyrde in en professionell fotograf, en man som tidigare profilerat sig som sexfotograf.

När Aftonbladet begär att få ta del av bilderna från kvällen blir det tvärstopp.

Pressansvarige vill inte lämna ut fotografierna och lämnar ärendet vidare till en jurist. Några timmar senare hamnar det på chefsjurist Eva Nilssons bord. Trots att vi påpekar att det är allmänna handlingar utan sekretess, svarar hon:

– Det är det som är frågan, det är mycket möjligt att du har rätt.

”Rättsligt efterspel”

Först dagen efter får vi bilderna, men presstalesmannen Nizar Chakkour framför samtidigt att det kan bli ett rättsligt efterspel om vi publicerar bilderna:

”SCB erinrar om att enligt upphovsrättslagen krävs ensamrättsinnehavarens (fotografens) medgivande till eventuell spridning”.

Chakkour har då ringt upp fotografen två gånger och berättat att Aftonbladet har begärt ut bilderna.

– Vi har frågat honom om han vill att bilderna ska publiceras någonstans, ­säger han.

Varför ringde ni och frågade det?

– Därför att vi ville veta det.

Utrustning för 23 400

Lantmäteriets it-avdelning som också slog på stort med fest har till skillnad från SCB lämnat bilder, utan att tala om något rättsligt efterspel.

Myndigheten hade en kick-off för 225 personer, som gick loss på 2 600 kronor per person.

Festen hölls i Gasklockorna i Gävle och arrangerades av eventbyrån Brinc. Förutom den spektakulära trumcirkusen Conrytmo, artister och diskjockey, hyrde Lantmäteriet också in mentometerutrustning från Stockholm för 23 400 kronor.

Kronofogden var kund

Lekar och äventyr har blivit ett centralt inslag i samband med kommuners och myndigheters event.

Mike, som inte vill skylta med sitt efternamn, ordnar spökvandringar i Gamla stan. Han har bland annat haft Kronofogden som kund och han tror att festprogrammen bestäms utifrån chefernas intressen.

– Är det någon som jobbar på en myndighet och är intresserad av motorsport, så blir det väl motorsport, säger han.

Även Kriminalvården satsar på spökvandringar. Bara under 2010 skickade kriminalvårdsanstalten i Mariefred vid två tillfällen 32 anställda till vandring. Notan för spökvandring och middag blev närmare 1 000 kronor per person.

Patent- och registreringsverket beslutade att lägga skattepengar på en ”dag då vi har roligt tillsammans”. För närmare 2 000 kronor per person åkte 16 tjänstemän till Armémuseum i Stockholm för att roa sig och lösa klurigheter med leken ”De fyras hemlighet”.

”Förtroenderisker”

Riksrevisionen har följt den senaste tidens avslöjanden i medierna om flera myndigheters vidlyftiga fester och utsvävningar.

– Vi får fundera på om det finns skäl att vi ska öka fokus på det i vår granskning framöver, säger granskningsenhetschefen Gina Funnemark.

– Allmänhetens förtroende för att systemet ska fungera eller för att pengarna använts effektivt är ju grundbulten, så det är klart att vi måste tänka på förtroenderisker.

Här är programmet på SCB:s fest

16.30: Barerna öppnar.

Sportbaren, plan 2, Kongresshallen.

Dansbaren, Club 700 (njut av salsa­musiken utan att dansa).

Omklädningsrum: Skomakaren för damerna, Näbben för herrarna.

16.50: ”Let’s dance” – lär dig dansa salsa med Maria Lindberg, Kristian Lootus, Oksana Spichak och Jonathan Näslund (Club 700). ”Körslaget” – sjung med Gabriel Forss (Studion)

18.45: Middag och underhållning med Mats Randér med gäster (Kongresshallen plan 1)

22.15: Festen fortsätter på plan två med gäst-dj i sportbaren eller med dans till Happy Makers.

SÅ MYCKET KOSTADE SCB:s PERSONALDAG

Föreläsare Magnus Lindkvist: 62 900.

Lokalhyra plus garderob: 149 850.

Foto: 15 000.

Utrustning: 107 000.

Vatten/snacks: 31 351.

Film: 139 750.

Dans: 95 000.

Hotell: 71 431.

Ljudsystem: 56 250.

Sportbar: 188 861.

Artister: 330 055.

Diplom: 1 101.

Gravyr: 650.

Namnbrickor: 14 042.

Mentometer: 114 705.

Artisthotell: 9 995.

Blommor: 2 403.

Scendekor: 57 625.

Buss: 128 260.

Dvd-produktion: 938.

Elinor Persson: 59 438.

Roll Up: 18 100.

Summa: 1 714 330 kr

Unik granskning i Aftonbladet

Sverige har skakats av det ena efter det andra avslöjandet om vidlyftiga fester för skattepengar.

Aftonbladet har avslöjat hur såväl näringsdepartementet och Försvarets radioanstalt, FRA, har spenderat

miljonbelopp på glamor­ösa fester.

Våra reportrar Richard Aschberg och Erik Wiman kan i dag presentera en unik granskning av hur det offentliga Sverige använder skattepengar till rena nöjen.

Samtliga myndig­heter, kommuner och landsting ingår i Afton­bladets undersökning.