Påverkade bakom ratten - men bryter inte mot lagen
Publicerad 2012-05-15
Varje dag sätter sig tusentals svenska bilförare bakom ratten, påverkade av narkotikaklassad substans, men utan att bryta mot lagen.
De har nämligen fått medlet utskrivet av en läkare.
– Under inställningsfasen, när något fått ny medicin föreskriven, är det som värst. Då är det oftast problematiskt, konstaterar Gert Larsson som är förundersökningsledare för trafikutredningen vid Polisen i Halmstad.
Det handlar om ett ganska stort antal förare i Sverige som använder narkotikaklassade läkemedel som de ordinerats av läkare. Det kan handla om exempelvis lugnande medel, sömnmedel eller smärtstillande medel.
Många av förarna blir inte påverkade så det inverkar på körförmågan, eftersom läkemedlet används i små doser. Men vissa av förarna är trafikfarliga.
Snö mitt i sommaren
Enligt Svenska Narkotikapolisföreningen handlar det om tusentals förare som varje dag sätter sig bakom ratten påverkade, men utan att bryta mot lagen.
I lagen gör man nämligen undantag för förare som använt läkemedel enligt den föreskrivna dosen.
– Det kan vara riktigt problematiskt. Vi hade ett fall för några år sedan med en kille som fått ny medicin ordinerad av läkare. Han var helt borta och trodde det var snö ute när han tog en kurva, trots att det var mitt i sommaren, berättar Gert Larsson.
Föraren, en man i 30-årsåldern, sågs tydligt påverkade ragla fram en eftermiddag i centrala Halmstad, varefter han klev in i sin bil och åka iväg. Men han kom inte speciellt långt.
– Han körde in i flera parkerade bilar och sedan i en lyktstolpe.
Mannen uppgav att han kört av vägen på grund av halka, trots att det var i september månad. Polisen tog mannen till sjukhus för blodprov.
Mannen överlämnades sedan till psykakuten och hans körkort omhändertogs.
Fick tillbaka körkortet
Det visade sig sedan att mannen hade fått fyra narkotikaklassade läkemedel föreskrivna av läkare. Enligt resultatet från blodprovet hade mannen inte överskridit föreskriven dos, vilket ledde till att åklagaren ansåg att det inte gick att driva ett mål ens om kliniskt rattfylleri.
Mannen fick tillbaka sitt körkort från Transportstyrelsen.
– Detta är ett problem. Vi kan inte få dessa förare dömda för rattfylleri och efterlyser en lagändring.
Just i det här fallet skadades som tur var ingen människa.
– Tänk om det hade varit några barn i vägen. Det är så lätt hänt att det händer otäcka olyckor.
Ingen röd triangel
2005 beslutade Läkemedelsverket att varningstrianglarna på narkotikaklassade läkemedel skulle tas bort, något som enligt Gert Larsson var ett olyckligt beslut.
– När det var en röd triangel på förpackningen visste man att det var trafikfarligt. Många läser inte det finstilta på bipacksedeln.
Enligt Lars Englund, chefsläkare vid Transportstyrelsens Trafikmedicinska råd, togs varningstriangeln bort från läkemedelsförpackningarna eftersom märkningen var inkonsekvent och inte gav tillräckligt nyanserad information.
– Men en ny EU-märkning kan vara på gång. En expertgrupp arbetar med ett projekt där man gjort en graderad märkning med grönt, gult eller rött ljus. Så det kan hända att vi får en ny förpackningsvarning.
Är jag "som vanligt"?
Lars Englund menar att man som patient ska läsa informationen på bipacksedeln.
– Där står det en trafikvarning som talar om riskerna. Läs den, men diskutera gärna med personalen på Apoteket och förstås med läkaren. Fråga om det går bra att köra bil med den här medicinen.
När ska man inte sätta sig bakom ratten?
– När man känner sig trött eller yr. Eller om man märker att man sluddrar. Kanske behöver man ibland prata med anhöriga. Då kan man fråga "tycker du att jag är som vanligt, är jag långsam i tankeförmågan?" Det finns en risk nämligen att man inte märker det själv.
Fakta om trafikbrottslagen:
Trafikbrottslagen innebär att motorfordonsförare som intagit narkotika döms för rattfylleri om man påträffar ett narkotiskt ämne i blodet.
Detta gäller dock inte om narkotikan intagits i enlighet med läkares eller annan behörig receptutfärdares ordination.
Men det finns ett undantag från den regeln. Om en förare inte "kan framföra fordonet på ett betryggande sätt" kan föraren, trots att det narkotikaklassade läkemedlet är ordinerat, dömas för rattfylleri.
I praktiken är det dock enligt polisen svårt att tillämpa undantaget om läkemedlet är ordinerat och använt enligt föreskrifterna.
Problemets omfattning är svårbedömt. Men enligt Fass föreligger "en betydande förskrivning av potentiellt trafikfarliga läkemedel".