”Blondinbellas” blottade bak får Skugge att se rött

Publicerad 2012-05-06

”Fruktansvärd bild”

Nu viker Blondinbella ut sig – för att få unga kvinnor att vara stolta över sina kroppar.

Men omslagsbilden får motsatt effekt, hävdar nu Linda Skugge:

– Isabellas bild är fruktansvärd. Hur ska kvinnor bli peppade av Isabellas porriga bakdel?

Linda Skugge.

Nu kastar ytterligare en kvinnlig mediechef kläderna och visar upp sin ”vanliga” kropp.

Isabella Löwengrip fick idén när hon i februari lade ut två semesterbilder på sin blogg Blondinbella, och fick aggressiva kommentarer om hur hon ser ut i bikini.

På omslaget till senaste numret av sin tidning Egoboost Magazine är chefredaktören naken. ”Det är dags att börja älska sin kropp på riktigt!” utropar redaktionen.

Vad hoppas du uppnå med ­kampanjen, frågar jag Isabella Löwengrip.

– Jag hoppas att tjejer frågar sig varför de ägnar tid åt att oroa sig för sin kropp. Anledningen till att jag står här i dag är att jag har lagt min energi på annat än hur jag ser ut, ­säger hon.

Idén är inte unik

Studiofotograferingen tog en timme med sminkning och allt. Hon ville ha bilden svartvit, det kändes mindre naket, och ville att den skulle utstråla ”Jag är stolt över min kropp”.

– Här kommer jag, liksom. En tuff brud. Stolt.

Hur bedömer du det kommers­iella värdet av kampanjen?

– Självklart hoppas jag tjäna pengar, men det är inte huvud­syftet.

Idén är inte unik. Förra året ­poserade delar av Veckorevyns ­redaktion i trosor. Chefredaktör Linda Öhrn Lernström säger att de var ”så himla trötta på” att visa ­tjejer i storlek 34, för då speglar de inte sin vanligaste läsare.

– Vi ville visa att vi som normala tjejer kan bli supersnygga med smink och lite glitter på benen och snyggt ljus. Och det är väl inte fult, att vilja vara snygg och sexig? säger hon.

Adamo var först

Effekten kan Linda Öhrn Lernström inte uttala sig säkert om. Viktigare i påverkanssyfte, säger hon, är att visa större modeller i tidningen. Men vad gör man när agenturerna bara har enstaka modeller i maxstorlek 38?

– Det känns som att modellerna bara blir smalare och smalare. ­Våra unga läsare har börjat reagera, ­säger Linda Öhrn Lernström.

Först ut i grenen nakna chef­redaktörer var Amelia Adamo som klädde av sig i sin egen tidning, 54 år gammal. Trots att hon inte tror att det har någon större effekt, har hon gjort det flera gånger.

– Möjligen kan man avdramatisera lite, och visa att en lite äldre kvinna kan få synas utan att skämmas. Kanske har det någon positiv ­effekt. Eller så är det bara min förhoppning.

Någon kommersiell effekt tror hon inte på. Kvinnor vill inte se ­naket på omslag.

– Och så är det objektifieringen. Den matchen går inte att ta. Hur man än gör landar det i att man är ett objekt. Feministerna säger att det är fånigt och bara en ursäkt för att visa naket.

”Hetsen har blivit värre”

En som gjorde tvärtom är Linda Skugge, som 2007 poserade i tidningen Bon, osminkad och i vardagliga underkläder, fotograferad av konstnären Annika von Hausswolff.

– Jag ville visa hur jag ser ut. På riktigt. Folk tyckte det var fruktansvärt, äckligt och fult. Ingen tyckte att jag var modig, säger Linda ­Skugge.

Sedan dess har utseendehetsen blivit ännu värre, konstaterar hon.

– Isabellas omslagsbild är fruktansvärd. Kampanjen är förstås ­kanon och säljer tidningar. Men är den okej? Hur ska kvinnor bli peppade av Isabellas porriga bakdel? Veckorevyn var också helt fel ute. De står och putar i den där vanliga posen. Alla som säger att de viker ut sig för att stötta tjejer visar ändå så tydligt att de vill behaga män och vara sexiga. Kvinnor som inte vill vara sexiga får inte vara med.

Exploaterar kroppen

Isabella Löwengrip menar sammanfattningsvis att bilden på hennes vackra kropp uttrycker att hon inte bryr sig om kroppen.

Linda Öhrn Lernström säger att läsarna blev glada att se ”vanliga” kroppar, om än sminkade­ och l­jussatta för att attrahera.

Linda Skugge förkastar bilderna,­ eftersom de understryker den stereotypa kvinnligheten, med de putande, inbjudande, löftesrika ­leendena.

Och Amelia Adamo har skaffat sig insikten att den vanliga ”fula” kvinnokroppen är kommersiellt omöjlig. Medan den ”vackra” alltid kommer att kritiseras för att exploatera ett förlegat kvinnoideal.

Mer knopp, tack

Alltså: det blir alltid fel. Kvinnor får kritik för hur de ser ut. ­Eller för att de visar hur de ser ut. Eller för att vara för vackra.

Det är helt enkelt ett himla tjat om kvinnokroppen. Om hur vi bör se ut. Eller att vi inte ska bry oss om hur vi ser ut.

Ingen kan säga vad Blondin­bellas kampanj betyder för unga kvinnor.

Ingen vet heller om den skadar.

Och jag fortsätter spana efter fler spännande kvinnliga före­bilder. Fler som ­Jessica Gedin, programledare i ”Babel”, aldrig utan polotröja. Ingen kropp, bara knopp.

Kändisarna tycker till om bilderna

■ ■ Isabella Löwengrip, 21, entrepenör och bloggare

Självklart ­hoppas jag ­tjäna pengar, men det är inte huvud­syftet. Jag vill att unga tjejer ska släppa kraven på hur de ska se ut. Fokus ska ­ligga på andra saker i livet.

■ ■ Linda Skugge, 37, pr-konsult, författare och vd

Hur ska kvinnor bli peppade av ­Isabellas porriga bakdel? Då är det bättre att ställa sig rakt upp och ner så att alla kvinnor där ute som ­också har åderbråck, bristningar, är degiga och vita ­känner att ’­äntligen någon som ser ut som jag’.

■ ■ Linda Öhrn Lernström, 28, chefredaktör Veckorevyn

Vi ville visa att vi som normala ­tjejer kan bli supersnygga. Det är väl inte fult, att vilja vara snygg och sexig? Men det viktiga jobbet är att leta nya modeller i större storlek. Det känns som ­modellerna bara blir smalare och smalare.

■ ■ Amelia Adamo, 65, chefredaktör M-magasin

Kanske har det någon liten positiv effekt att visa en åldrad kropp. Eller så är det bara förhoppning. Hur man än gör landar det i att man är ett ­objekt. Feministerna tycker det är fånigt och en ursäkt för att kunna visa naket.