De knarkar och är fulla – på jobbet

Uppdaterad 2014-10-21 | Publicerad 2012-04-19

Värstingtandläkarnas regelbrott: Ställer fel diagnoser, förfalskar namn och kräver pengar i behandlingsrummet

De drar ut fel tänder, knarkar och är fulla på mottagningen. De har inga handskar och utrustningen är full av smuts och intorkad saliv. De är Sveriges värsta tand­läkare.
– Jag hade en av de här tand­läkarna i sex år. Under den tiden lyckades han förstöra mina

tänder, säger patienten Nadja Isaksson.

När Socialstyrelsens inspektörer går in på en tandläkarmottagning i Skåne möts de av damm och smuts – överallt.Tandläkaren är klädd i en smutsig och trasig narkosblus, blå byxor och brandgula foppatofflor.
Handskarna som han borde ha använt ligger i en ask där det står tryckt att den är från 1989. Handfat och diskbänk är smutsiga, liksom golv och väggar. I kylen står mat tillsammans med mediciner. Tandläkaren drabbades av en stroke 2003, men har trots det fått fortsätta som tandläkare.

”Är en säkerhetsrisk”

De miserabla förhållandena pågår i flera år innan Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd, HSAN, till slut slår fast att tandläkaren utgör en patientsäkerhetsrisk. Hans tandläkarlegitimation återkallas i juni 2011. Men tandläkaren vill fortsätta och har överklagat beslutet till förvaltningsrätten, där ärendet ännu inte är avgjort.

René Lundgren i Stockholm är en annan tandläkare i blåsväder och även han har anklagats för att inte använda handskar. ­Sedan 1997 har han varnats fem gånger gällande elva olika patienter. Det senaste fallet gäller Nadja Isaksson. När René Lundgren opererade henne hade han ingen tandsköterska och talade i telefon under själva ingreppet.
– Efter operationen hade jag feber och kinden svullnade upp, ­säger Nadja Isaksson till Aftonbladet.
Hon fick senare dra ut den aktuella tanden hos en annan tandläkare och bekosta allt själv. Hon uppger att hennes tandstatus har förvärrats efter åren hos Lundgren.
– Han har förstört mina tänder.
I oktober 2004 dömdes Lundgren mot sitt nekande för urkundsförfalskning mot en patient.

Blev rasande

Den kvinnliga patienten berättade för domstolen att Lundgren hade blivit rasande när hon begärde att få en räkning hemskickad i stället för att betala direkt med kortet.
– Sätt dig ner i stolen så jag kan borra upp alla dina tänder, sa han enligt kvinnan.

Efteråt förfalskade han hennes namnteckning från en tidigare kontokortsnota och fick på så sätt ut pengar från hennes konto.

Varnades två gånger

Anna Nowak är ytterligare en tandläkare som har gjort sina patienter mycket besvikna. Inom loppet av ett halvår 2010 varnades hon två gånger. Christina Windäng är en av de drabbade. Hon gick till tandläkaren endast för att få sin väl fungerande brygga lite bättre fastsatt:
– Resultatet blev kaotiskt för hon hade tagit bort så mycket av tänderna och när en ny brygga skulle fästas på blev det en sån oerhörd belastning på överkäken. Jag kunde inte tugga, svälja och det värkte och sprängde.

Christina Windäng säger att hon i efterhand lagt ut närmare 100 000 kronor för att få ordning på sina tänder. Anna Nowak har under utredningen nekat till att hon skulle ha gjort något fel. För gemene man är det större risk att råka ut för felbehandlingar hos tandläkaren än hos vanliga läkare.
– De gör sig i en helt annan utsträckning än läkare sig skyldiga till oskicklighet, konstaterar Aud Sjökvist, ord­förande i hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd, HSAN.

86 olika ärenden

HSAN jobbade med 86 olika ärenden förra året och 26 av dessa handlade om återkallelse av legitimation eller prövotid för läkare, tandläkare eller sjuksköterskor.
– Oskicklighet när det gäller läkare är ofta att de skriver ut för mycket narkotikaklassade preparat och när det gäller tandläkare så är det omfattande felbehandlingar, säger Aud Sjökvist.

Mycket bevismaterial

Det är alltstå vanligare att tand­läkare begår felbehandlingar?
– Ja, det är i varje fall vanligare att vi återkallar legitimationen på den grunden att de är oskickliga.

Varför tror du det är så?
– Jag tror det beror på att när det gäller tandläkare är det lättare att konstatera att någonting är oskickligt. Det finns mycket bevismaterial efteråt i form av röntgenplåtar och journalanteckningar. Det kan bli mer diskussioner när det gäller en läkares behandling.
– Det är inte ovanligt att man hör folk berätta att när de var hos en tandläkare hade de si och så många fel. Men när de gick till en annan så hittades inga fel alls.

Har ett vinstintresse

Tandläkarens roll att ge råd, ställa diagnoser och utföra ingrepp kombineras ofta med vinstintressen.
– Det är lite samma som när du kommer till skönhetsoperationer, kosmetisk kirurgi och liknande, där har du samma vinstintresse som du har hos tand­läkare, säger Aud Sjökvist.

René Lundgren, 58, Stockholm

Varnad.

Patienten Nadja Isaksson skriver i sin anmälan att ”René Lundgren har varit min tandläkare i cirka åtta år, under den tiden har han lyckats förstöra mina tänder.”
HSAN anmärker på allt ifrån journaler till diagnoser och rutiner: ”Bristerna i René Lundgrens handläggning av Nadja Isaksson innebär att han inte har fullgjort sina skyldigheter i yrkesutövningen”. Nämnden ifrågasätter också lämpligheten i att tala i telefon under oral­kirurgiska ingrepp.

Tandläkaren har hänvisat till uppgifter i journalen och har uppgett att det knappast kan vara förbjudet att använda öronsnäcka till telefon.

Anna Nowak, 46, Stockholm

Två varningar.

Har rotbehandlat en tand som skulle dras ut på en patient och rotbehandlat en annan patient på felaktigt sätt.
HSAN konstaterar om ena fallet att handläggningen inte är i ”överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet”.

Tandläkaren själv anser inte att hon har gjort något fel.

Socialstyrelsen delar ut kritik

Sedan den 1 januari 2011 tar HSAN inte längre emot anmälningar från patienter, ärenden som tidigare har kunnat leda till att läkare eller tandläkare har fått en varning eller erinran. Patienter får nu vända sig till Socialstyrelsen för att framföra klagomål inom vården. I stället för

varningar och erinran delar Socialstyrelsen nu ut kritik mot dem som har gjort några fel.

HSAN jobbar i dag bara med behörighetsfrågor som återkallelse av legitimation, prövotider och begränsningar i förskrivningsrätten.

Varning betyder att man har gjort något fel och inte fullgjort sina skyldigheter vid yrkesutövningen. Disciplin­påföljden registreras och

kollas ofta upp av nya arbetsgivare inför anställningar.

Prövotid betyder att man står under tillsyn av Social­styrelsen i tre år.

Det görs upp en prövotidsplan och för exempelvis missbrukare ska planen innehålla uppgifter om behandlingar, att personen måste lämna urinprover etcetera. Följs inte planen riskerar läkaren eller tandläkaren att få sin legitimation återkallad.