Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Konrad, Kurt

”Låter för bra för att vara sant - men kan vara det”

Publicerad 2012-02-02

Robert Collin: Youngman lade sitt bud redan i måndags

Kinesiska Youngman lägger ett bud på Saab och vill bygga bilar i Trollhättan. Det låter för bra för att vara sant.

Men avslöjandet från Dagens Eko tidigare i dag stämmer.

Enligt uppgifter till Aftonbladet lade Youngman sitt bud redan i måndags.

Aftonbladets bil- och trafikexpert Robert Collin.

Det har tidigare pratats om att kineserna vill ge upp till fem miljarder kronor för Saab, men det aktuella budet ska vara på tre miljarder.

Youngman vill betala mer än så, men just nu diskuterar man hur mycket man egentligen får för pengarna, och vilket ansvar Youngman tar för personalen.

Vad är det då Youngman får, och inte får för pengarna?

Inte rätten att bygga nya Saab 9-5 och inte rätten att sälja stadsjeepen 9-4X som byggs i en General Motors-fabrik i Mexiko. Där säger GM stopp och där finns ingen diskussionsmån.

Däremot är Saab 9-3 fri. Där har GM redan lämnat över rätten till bottenplattan Epsilon till Saab Automobile.

Bilens dieselmotorer kommer från Fiat, så de är också fria. Bensinmotorer och växellådor däremot kommer från GM, men GM säljer dem redan till andra tillverkare, så det lär inte heller vara något problem.

En annan fråga är varumärket, men här har Saab AB antytt att Youngman kan få rätten att använda den klassiska loggan.

Youngman har sedan flera år ett tekniskt samarbete med Lotus, den tidigare brittiska sportbilstillverkaren som numera har sin hemvist i Malaysia. Lotus hjälper Youngman att bygga personbilar för den kinesiska marknaden.

Enligt Youngmans planer ska man bygga Saab 9-3 och Lotus sportbilar i Trollhätte-fabriken som är en av Europas modernaste och mest effektiva.

Youngman lade sitt mångmiljardbud på hela Saabs konkursbo i måndags, men konkursförvaltarna har även andra intressenter att ta hänsyn till.

Indiska biltillverkaren Mahindra har inte lagt något bud ännu men är mycket intresserat. Det turkiska företaget Brightwell har också diskussioner och vill lägga ett bud.

Andra som konkursförvaltarna pratar med är Volvo-ägaren Geely, som vill komma åt Saabs utvecklingsavdelning med sina upp emot tusen ingenjörer, men som knappast vill bygga bilar i Trollhättan, och det kinesisk-japanska konsortiet Baic-Panasonic. Baic som redan köpt rätten till förra generationen Saab 9-3 för produktion i Shanghai och Panasonic som är på väg in i bilbatteri-branschen. De vill bygga elbilar i Trollhättan.

Enligt uppgifter till Aftonbladet är de två sistnämnda konkursförvaltarnas favoriter, trots att de båda alternativet innebär den största minskningen av arbetstillfällen i Västsverige.

De närmaste dagarna får utvisa om Youngman släpps fram.