Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Arvid, Vidar

Garantin på din nya Saab kan bli skrotad

Publicerad 2011-12-28

Här är nästa smäll för alla Saab-ägare i landet.

Konkursförvaltarna har tills vidare stoppat nybilsgarantin.

– Så här gör man inte mot oss. Vi har haft den här överenskommelsen ett antal år och nu skiter man i den, säger Peter Hallberg, vd i Saabs återförsäljarförening, till TT.

 Detta har i sin tur fått de svenska Saab-återförsäljarna att ilskna till mot dotterbolaget Saab Parts, som man anser bryter en överenskommelse som gjordes för två år sedan.

Peter Hallberg säger till TT att man överväger att stämma Saab Parts.

Vid Saabs förra kris i december 2009 träffades en överenskommelse mellan Saab och de svenska återförsäljarna om att ansvaret för reservdelar och garantiarbeten fördes över till dotterbolaget Saab Parts. Sedan dess har alla garantiersättningar betalats av Saab Parts, enligt Hallberg.

Påstått kontraktsbrott

– Det är under all kritik på det sätt som man har ändrat sin ståndpunkt. I det här fallet har man brutit en överenskommelse, det är ett kontraktsbrott, ett löftesbrott, säger Hallberg.

Saab Parts är Saabs reservdelsbolag och det är inte i konkurs. Men bolaget är pantsatt för att säkra statens borgen av det lån Saab tog i EIB. Men Riksgälden har inte utnyttjat möjligheten att ta över bolaget, utan låter konkursförvaltarna driva det för att om möjligt lättare sälja Saab som helhet.

Tvingas Saab Parts gå konkursförvaltarnas väg här?

– Ja, precis. Och eftersom Riksgälden inte tagit sin pant i anspråk så är konkursförvaltaren ägare i dagsläget. Där ligger inte formellt fel. Utan felet ligger i att man skiter i vår överenskommelse.

Hallberg säger att återförsäljarna utgått från överenskommelse och i god tro sålt bilar de senaste två åren och räknat med att nybilsgarantin inte skulle upphöra, även om Saab gick omkull.

– Det har ju hetat från Riksgälden och partsbolaget att bilgarantin skulle bli som vanligt så att vi kunde ta hand om kunderna på ett vettigt sätt, säger Peter Hallberg.

– Detta kan även sätta återförsäljarna i riskzonen. Det handlar om stora pengar och många kunder berörs av detta.

Förändringen innebär att endast privatpersoner kan kräva nybilsgaranti av en återförsäljare när Saab gått i konkurs. Företagskunder kan inte åtnjuta några garantier som Saab ställt ut, enligt Hallberg.

Inga garantier

Det betyder att merparten av de Saab-bilar som sålts de senaste två åren står utan garantier.

Lennart Ståhl, vd på dotterbolaget Saab Parts, har en annan historiebeskrivning.

– I vårt avtal med Saab Automobile finns det tydligt inskrivet att det finns inget ansvar för nybilsgarantin. Vi är ju ett reservdelsbolag och vi tar ju fortsatt garantiansvar för de reservdelar vi säljer på samma sätt som tidigare.

Enligt återförsäljarna garanterade Saab Parts även nybilsgarantin efter en överenskommelse i december 2009.

– Det stämmer inte alls. Det finns inget sådant sagt över huvud taget. När det gäller bilgarantin så är den kvar hos Saab Automobile. Vi har inget med det att göra. Det är upp till konkursförvaltarna att ta ställning till det. Och det enda konkursförvaltarna har sagt till mig är att de tvingas att suspendera nybilsgarantin tills vidare. Sedan skulle de ha en dialog med handlarföreningen, säger Ståhl.

TT har förgäves sökt de två konkursförvaltarna för en kommentar.

TT/Aftonbladet