Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Vendela

Här slår Lego 2000-talet i bitar

Uppdaterad 2011-12-27 | Publicerad 2011-12-26

ROSA OCH PYSSLIGT Lego har satsat fyra år på att ta fram lego som riktar sig till tjejer. Bland annat kan man besöka en skönhetssalong.

Klossarna har i 60 år varit killarnas planhalva.

Åtminstone enligt Lego – som nu siktar in sig på tjejer.

Men den nya satsningen anklagas för att befästa stereotypa könsroller.

Mera tjejlego.

Lego friends, som tagit fyra år att ta fram, lanseras i Storbritannien i dag och väntas till Sverige i vår.

De nya bitarna är företagets första hundraprocentiga satsning riktad mot tjejer. Massiva resurser har lagts ned för att fånga flickornas intressen, som enligt ett pressmeddelande från Lego består i skönhet, inredning och rollspel.

– Lego friends är ett av våra mest genomarbetade projekt någonsin. Det är resultatet av åratal med antropologisk forskning om flickors förhållande till leksaker, säger Nanna Ulrich Gudum, talesperson för Lego group.

Skönhetssalong

I den fiktiva staden Heartlake City bor Olivia, Mia, Andrea, Stephanie och Emma – var och en med särskilda intressen som husdjur, bakning och konst. Man kan till exempel besöka en skönhetssalong eller Stephanies utomhusbageri.

Motsvarande drygt 270 miljoner kronor läggs nu på att marknadsföra den nya produkten, som kommer i 23 olika set för tjejer från fem år och uppåt.

Peter Trulsén är Legoexpert och driver en Legobutik i Stockholm. Enligt honom har trycket på produkter för tjejer varit stort i hans butik.

Kritik på internet

– De har haft oerhört svårt att intressera tjejer. Men det här kan nog bli en succé. De har uppmärksammat efterfrågan på detaljer och mer tjejrelaterade teman, säger han.

Men på Twitter riktar konsumenter redan kritik mot att Lego befäster en stereotyp bild av könsroller.

– Jag kan förstå det. I Legos värld är poliserna män och sjuksköterskorna kvinnor. Men jag tycker att de blivit bättre på senare år, säger Peter Trulsén.

Danska Lego är ett av världens största leksaksföretag. Förra året såldes produkter för motsvarande sju miljarder kronor – bara i USA.