De vill visa dina kortköp

Publicerad 2011-10-28

Experten: Det här är oerhört integritetskränkande

VILL INTE BLI KARTLAGDA  Pasi Kiviniemi, 23, och Kristina Andersson, 22, tycker att det känns för kontrollerande att kortföretagen ska kartlägga deras inköp och sälja vidare: ”Det känns inte kul att någon kollar vad man köper” säger Kristina.

Visa och Mastercard kartlägger allt du köper, vara för vara.

Nu vill de sälja informationen vidare och skapa riktade annonser på nätet.

– Oerhört oroväckande, våra köpvanor berättar mycket om vilka vi är, säger Jan Bertoft, generalsekreterare för Sveriges Konsumenter.

Kontokortsföretagen Visa och Mastercard vill koppla ihop inköpen du gör i affären med dina vanor på internet. En potentiell skattkista för marknadsföringsbranschen, skriver tekniknyhetssajten Cnet.

Vill anpassa reklamen

Enligt ett dokument Wall Street Journal kommit över håller Mastercard på att skapa ett system där de kan sälja vidare uppgifterna de samlar in om dig. Målet är att skapa annonser anpassade efter dina vanor och inköp.

Vad du köper med ditt kort, var du köper det och hur ofta, ska kartläggas enligt dokumentet. Källor till tidningen säger att även Visa utvecklar samma typ av system.

”Alarmerande”

– Går det här igenom är det alarmerande. Många kommer uppleva det som oerhört integritetskränkande, säger Jan Bertoft, Sveriges Konsumenter.

Han vänder sig särskilt mot uppgiften att företagen tänker införa det utan kundens medgivande. I stället måste du säga ifrån när tjänsten redan är aktiv för att komma undan.

– Det är grundläggande att de inte ska utgå från att en kund vill vara med. Vissa kan tycka att det är en bra tjänst, men då ska de kunna välja att vara med. Inte tvärtom, säger Jan Bertoft.

”Blir för privata”

Kortföretagen säger till Wall Street Journal att systemen i dokumenten kan komma att förändras eftersom de blir för privata. I stället vill de skapa grupper av köpare i olika områden som använder deras kort.

– Vi är beroende av de här korten och den här utvecklingen kommer mer och mer. Vad är nästa steg? säger Jan Bjertoft.