Online-upproret mot Juholt
Uppdaterad 2011-10-12 | Publicerad 2011-10-11
"Ljugholt", "fifflare" och "kålsupare".
Öknamnen haglar över Håkan Juholt i de sociala medierna.
Efter Aftonbladets avslöjande har online-diskussionerna kring S-ledaren ökat med nästan 3000 procent.
Den sjätte september skrevs omkring 100 inlägg och kommentarer om dagen kring Håkan Juholt på sociala medier, främst på Twitter. Under helgen eskalerade antalet till 10 000.
– Sedan Aftonbladets avslöjande har det här utvecklats till en av de största online-diskussionerna jag har sett i Sverige, säger Anders Rindevall, sociala medier-analytiker på Meltwater Buzz.
Jämför med Sahlin
Tidigare fanns ungefär lika många positiva som negativa inlägg om Håkan Juholt. Nu har majoriteten av dem en negativ innebörd. Många drar även paralleller till Mona-Sahlin-skandalen.
"Du Juholt!! Perspektiv: 160.000 SEK, det är 1,47 TON toblerone", skriver twittraren karma_the_nurse.
– Diskussionernas omfattning går inte ens att jämföra med när han valdes till partiledare, de är otroligt mycket större nu, säger Anders Rindevall.
"Kulbo" hånas
Några av de vanligaste orden som förekommer är ”lögnare”, ”ljugholt” "fifflare" och "kulbo" - begreppet som Håkan Juholt använt för att beskriva sin och sambon Åsa Lindgrens relation.
"Sambo, Särbo, Kulbo... Vi gör en "Juholt" och spånar egna definitioner. Placebo - man tror att man bor ihop fast man gör det inte.... #NyMo", twittrade tv-reportern Anna Brolin.
Även när det blev officiellt att Håkan Juholt och Lars Ohly valde att inte delta i partiledardebatten var tonen mot S-ledaren hård:
– Kring bojkotten av debatten såg vi att ord som "idiot" och "barnslig" var väldigt vanliga, säger Anders Rindevall.