Moms-mums för krogbranschen

Publicerad 2011-09-13

Lobbyist-kamp ger utdelning i höstbudgeten

BILLIGARE KROGMAT Näringsminister Maud Olofsson sken som en sol när alliansens höstbudget presenterades på Restaurangskolan vid Globen i Stockholm. Fem miljarder viks för en sänkning av restaurangmomsen.

Cateringföretagaren Mats Eriksson har lobbat stenhårt för sänkt restaurangmoms.

I går fick han som han ville – trots att nyttan av sänkningen är ifrågasatt.

Regeringen viker fem miljarder i höstbudgeten till billigare krogmat och jobb för unga.

Mats Eriksson.

Ända sedan mitten av 90-talet har Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, SHR, drivit frågan om sänkt restaurangmoms. En stor del av arbetet har gått ut på att påverka dem som bestämmer – politikerna.

Verklig snurr fick frågan i valrörelsen förra året. Miljöpartiet drev momssänkningen i det rödgröna samarbetet och Maud Olofsson (C) blev alliansens röst.

Prisades för sin lobbying

Bakom alla dessa satsningar finns en person – Mats Eriksson. I somras prisades han för sitt arbete med utmärkelsen ”Årets Lobbyist”.

Han är företagare i cateringbranschen och har gjort momsen till sin stora fråga.

– Det är tufft om man ska jobba vitt. Det blir inte mycket pengar över. En krögare jobbar 60, 70, 80 timmar i veckan. Sänkt moms frigör kraft att anställa, säger han.

Maud Olofsson sken som en sol på alliansens presskonferens där satsningen presenterades i går. Momssänkningen från 25 till 12 procent införs den första januari och kostar 5,4 miljarder.

Omringad av elever från Restaurangskolan i Globen slog hon fast att sänkningen får en rad positiva effekter, som minskade regelkostnader och billigare anställningar.

Ger inga jobbsiffror

Men hur många nya jobb satsningen ska ge ville hon inte gå in på. Tidigare siffror har talat om allt från noll till 10 000 nya jobb.

Andra menar att det kommer att kosta betydligt mer än det smakar. Oppositionen med S och V i spetsen är kritiska och även Konjunkturinstitutet tvekar.