Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

Så tvättar de bort kritiken

Publicerad 2011-08-27

Företag som beställer får högt betyg av Testfakta

FRÅN BOTTEN TILL TOPPEN När Testfakta själva testade tvättmedel kom Ariel sist. Men när Procter&Gamble beställde ett test två år senare blev deras produkt plötsligt bäst i test. I 84 procent av fallen där ett företag har beställt ett test har samma företag också fått högst betyg i testet.

Bäst i test?

Ja, i alla fall om man själv betalar.

Aftonbladets granskning visar att företaget som beställer ett test hos Testfakta också står som testvinnare i 84 procent av fallen.

En smashig, röd logga och texten ”Bäst i test”.

Du har sett det i tv-reklam och det låter betryggande med en oberoende undersökning.

Men så väldigt oberoende är inte testerna visar det sig.

Kunden bestämmer

Testfakta gör tester på eget initiativ för att sälja till tidningar och andra medier.

Men de åtar sig också något de kallar Uppdragstest och det innebär att ett företag köper ett test.

Testet görs fortfarande på certifierade laboratorium men hur resultaten viktas och bedöms är upp till Testfakta att avgöra.

Det är också upp till kunden att avgöra om resultatet ska publiceras.

Av de tolv Uppdragstest som publicerats har företaget som köpt testet blivit testvinnare tio gånger.

Får kritik från Dux

När Testfakta på eget initiativ testade sängar i november 2008 blev Ikeas säng näst sämst av åtta.

Ett drygt halvår senare beställer Ikea ett sängtest och blir tvåa och trea med sina två deltagande sängar.

Två år senare beställer Ikea ett nytt test och blir testvinnare.

Sängkonkurrenten Dux, som åkt som en jojo genom de tre testerna med betyg mellan 2,7 och 4,0 för samma säng, är kritisk.

”Den så kallade ’viktning’ man använder sig av är helt subjektiv och kan enkelt förskjuta resultatet i önskvärd riktning”, skriver man i en kommentar på sin hemsida.

Cylinda beställde test av tvättmaskiner och vann, trots att Husqvarnas modell hade högre tvätteffekt, var snabbare och drog mindre såväl vatten som el. Av de fem redovisade mätvärden var Husqvarna bättre i fyra.

”Ingen slump”

När Testfakta själv testar tvättmedel i mars 2008 slår man fast att de dyra tvättmedlen tvättar sämst och i botten återfinns Ariel.

I oktober 2010 beställer Procter&Gamble ett tvätttest, denna gång av vittvättmedel, och deras produkt Ariel blir bäst i test.

Är det en slump att beställaren också vinner testet?

– Nej, det är ingen slump, säger Bengt Vernberg, vd för Testfakta.

– När beställaren inte får det resultat som förväntas går man inte ut med det.

En del av kritiken från Dux är att ni styr hur resultaten viktas, alltså hur olika delmoment ska värderas.

– Ja, det är riktigt att vi är med i diskussionen om viktningen, den gör inte laboratorierna om det inte är ett standardtest.