Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Albert, Albertina

Fick hjärtstopp – på flyget

Publicerad 2011-08-04

”Blodtrycksfall”, sa kabinpersonalen och erbjöd Per-Erik, 63, en smörgås

Per-Erik Jönsson, 63, fick hjärtstillestånd på flyget hem från England.

Nu anklagas Ryanair för att inte ha ingripit alls.

– De sa att han fått blodtrycksfall och gav honom en smörgås och en läsk. Och de var noga med att ta betalt, säger Per-Eriks styvdotter Billie Appleton.

Per-Erik Jönsson och hans familj var på väg hem från semestern i England i söndags. En timme efter att planet lyft började han kallsvettas. Han bad sin fru Pia Appleton Jönsson, 58, om ett glas vatten.

Räddad av styvdottern

– När jag vände mig om var han helt borta. Jag trodde han hade dött, det var fruktansvärt, säger hon.

Pia skrek på personalen och på sin dotter Billie Appleton, 29, som satt ett par rader längre bak. Billie är undersköterska och kan första hjälpen.

– Han reagerade inte när jag försökte skaka honom. Men efter att jag slagit honom i bröstet började han andas igen, säger Billie.

Trots att hon ropade på hjälp ingrep inte kabinpersonalen. Först när Billie ropade efter en läkare och skrek att Per-Erik behövde syrgas reagerade personalen. En medpassagerare, läkare, kom fram och konstaterade att Per-Erik fått tillbaka pulsen. Personalen hämtade då en smörgås och en läsk.

Noga med betalningen

Enligt Billie så frågade personalen inte en enda gång under resten av resan hur det var med Per-Erik. Men de var noga med att ta betalt för mackan.

– Personalen kom tillbaka två gånger och frågade om vi verkligen hade betalat. Jag var chockad, säger Pia Appleton Jönsson.

Personalen ska larma

Enligt det regelverk som gäller inom EU ska all kabinpersonal kunna första hjälpen. Piloten ska alltid larma flygtornet när en passagerare blir allvarligt sjuk. De ska i sin tur ringa ambulans.

– Om det är riktigt allvarligt och risk för personens liv överväger man alltid att landa, säger Gunnar Mandahl, ordförande i Pilotföreningen.

Har hjärtflimmer

Familjen Jönsson möttes inte av någon sjukvårdspersonal när de landade. I stället fick de själva köra till Södertälje sjukhus. Där har Per-Erik legat sedan i söndags. Hans hjärta övervakas dygnet runt och läkarna har konstaterat att han har hjärtflimmer med risk för nya hjärtstopp.

Per-Erik Jönsson och hans familj kommer aldrig mer att flyga med Ryanair. På flygbolaget har man dock en helt annan version av vad som hände.

– Vår personal erbjöd att planet kunde landa på närmsta flygplats och frågade om de skulle larma ambulans. Men kvinnan (Billie, reds anm) nekade detta och eftersom hon är utbildad undersköterska tyckte personalen att det var bättre att hon fick vårda personen, säger Stephen McNamara, kommunikationschef på Ryanair.

Enligt McNamara har bolagets kabinpersonal också den utbildning som krävs enligt de EU-regler som finns.

Billie Appleton, som har kontaktat en jurist i ärendet, menar att hon inte ens blev tilltalad:

– När vi klev av så undrade vi varför det inte stod någon ambulans och väntade. Vi vill att Ryanair ber om ursäkt. Min styvpappa kunde ha dött.