H&M köper bomull från barnarbete

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-11-25

Nästan en halv miljon barn tvingas ut på bomullsfälten i Uzbekistan

Bomull som används i Hennes & Mauritz (H&M) kläder plockas av barn som tvingas ut från sina skolor av staten för att arbeta, uppger SVT:s Agenda.

Men H&M är i dag inte berett att direkt göra något i frågan.

– Vi har en affärsrelation med vår leverantör, inte med vår leverantörs leverantör, säger Henrik Lampa, miljösamordnare på H&M, till TT.

STOPPA BARNARBETE. FN-organisationen Unicef är en av många organisationer som arbetar för att stoppa barnarbete. Bilden är från en kampanj i Indien, där barnarbete är vanligt i textilindustrin.

Det rör bomull från Uzbekistan. En del av barnen är så unga som nio år, uppger Agenda.

Människorättsorganisationer säger att cirka 450000 barn i Uzbekistan arbetar på fälten i plocksäsong. Uzbekiska staten, en av världens mest politiskt repressiva, tjänar miljarder på den så gott som monopoliserade bomullssektorn varje år.

Agenda bygger på reportage som sänts i brittiska BBC, där barn filmats i smyg som mot mycket låg lön arbetar på fälten, efter vad de själva säger veckor i taget. Även tömda skolor och stora organiserade busstransporter till fälten filmas.

Inte bojkott

Agenda har också, i bandade samtal och skriftligt i e-post, påvisat att flera av H&M:s stora leverantörer i Bangladesh importerar bomull från Uzbekistan. En av dem både importerar, förädlar bomullen och tillverkar produkten som H&M köper.

Det är oklart hur mycket av bomullen i H&M:s kläder som är uzbekisk, den blandas med bomull från andra länder.

Henrik Lampa säger att företaget vill fortsätta arbeta socialt och ekologiskt i globala rörelsen Better cotton initiative, och med FN. Men trots att H&M kraftfullt tagit ställning mot barnarbete vill Lampa i dag, ens efter att själv ha sett Agenda med de namngivna leverantörerna, inte ta ställning för en bojkott av uzbekisk bomull.

Sannolikt skulle då priset på den uzbekiska bomullen sjunka, vilket i sin tur skulle drabba uzbekerna, hävdar han.

TT: Så genom att inte göra något åt barnarbete gör ni en god gärning?

– Vi vill arbeta proaktivt, till exempel i Better cotton initiative, svarar Lampa.

Kundernas förståelse?

Han säger också att H&M kan sätta ekonomiskt tryck gentemot leverantörer, inte mot deras leverantörer.

TT: Går det bra att vara leverantör till er bara man låter sin underleverantör stå för barnarbetet?

– Vi tycker inte om barnarbete någonstans i leverantörskedjan, men vår möjlighet att direkt påverka är mindre.

TT: Du är inte rädd för hur era kunder ska reagera på den hållningen?

– Jag hoppas att kunderna förstår när vi kan göra någonting direkt och när vi faktiskt har en begränsad möjlighet. Jag tror vi måste arbeta mer långsiktigt, svarar Lampa.

Efter besök av Agenda säger ett annat företag som använder uzbekisk bomull, Borås Wäfveri, att de ska sluta använda bomull därifrån

ANNONS