Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Dagmar, Rigmor

”Haveriet har hängt i luften”

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-11-23

Svenske sjökaptenen Peter Skog har varit befälhavare på havererade M/S Explorer i många år och säger att han är chockad och bedrövad över uppgifterna om att fartyget hamnat i svårigheter i Antarktis.

– Fast ska jag vara helt ärligt har ett haveri hängt i luften. Och det beror på att rederierna i dag anställer befäl som inte har tillräckligt erfarenhet av de mycket föränderliga förhållandena som råder i Antarktis.

För enligt Peter Skog gäller det att kunna läsa isrörelser, vindar och vatten och framförallt om att slå stopp i tid och inte när hemvägen redan försvunnit på grund av att ett isberg rört på sig. Han säger att just vindarna mycket snabbt kan nå stormstyrka:

– Och då driver man i väg mot saker man inte vill driva mot.

Om M/S Explorer som byggdes i Finland 1969 har Peter Skog bara gott att säga:

– Hon är ”The Grand Old Lady” i Antarktis och det första fartyget som gick som kryssningsfartyg i området. Hon är som en anka och är mycket bra i hård sjö. Och så har hon mycket starkt skrov och högsta isklassning.

Så olyckan har inget att göra med själva fartyget som är mycket väl underhållet.

Tränade befälhavare

Peter Skog har liksom alla andra kryssningskaptener utbildats i ”Crowd and Crises Management”. Befälen tränas då i att lösa alla tänkbara problem som har med olyckor och katastrofer att göra:

– En sådan här gång handlar det ju främst om att behålla lugnet ombord och hjälpa passagerarna till livbåtarna. Det ska inte vara några problem. I det här fallet har ju också passagerarna därefter tagits ombord på M/S Nordnorge som förr gick på Hurtigrutten.

När vi når Peter Skog i bostaden i Malmö har just talat ned hustrun till ett av de svenska befälen ombord och fått uppgifter om att läget för besättning och passagerare trots olyckan är under kontroll. Fartyget ska dock ha kraftig slagsida och läget anses se rätt dystert ut för M/S Explorer.

Peter Skog började jobba på M/S Lindblad Explorer som M/S Explorer hette då 1974.

Under de kommande fem åren gick han som andre styrman och fick uppleva världen på ett helt unikt sätt. Inte minst på kryssningarna till Arktis och Antarktis. Den första turen gick till Arktis och Baffin Bay och runt om i kanadensiska Arktis. Turen fortsatte nära Nordpolen och längs Grönlands kuster.

År 1993 var Peter Skog tillbaka på M/S Explorer. Den här gången som överstyrman och senare kapten. Under de kommande tio åren tog han fartyget och hennes gäster på otaliga kryssningar och i synnerhet till Antarktis. Faktum är att Peter i dag, efter över hundra turer till jordens isvärldar, anses vara är en av världens mest meriterade kaptener när det gäller just iskryssningar.

Vi hade rutin

– Under de här åren byggde vi upp en sagolik rutin och kompetens. Och inte en enda olycka råkade vi ut för. Däremot hittade vi en oupptäckt passage vid Madder Cliffs i just Antarktis. Positionen är 6318 S 56 59 W. Vi gick igenom sunden med Explorer första gången 1998 och nu har United States Board on Geographic Names givit sundet namnet Skog Passage. Vilken heder.

Vi ber Peter Skog beskriva sitt allra första möte med den fjorton miljoner kvadratkilometer stora isvärlden som upptäcktes 1819 och som i dag ett antal nationer anser sig äga en tårtbit av men som enligt The Antarctic Treaty är ett ingenmansland.

– Jag kom hit första gången på 70-talet som styrman ombord på legendariska ”M/S Lindblad Explorer" som fartyget hette då. Allting var så stort och luften så ren. Det här var det vackraste jag sett. Fast vid dåligt väder var det utan tvekan det hemskaste jag sett.

Första kryssningsbåten

M/S Explorer var världens första kryssningsfartyg i området och verkligen en pionjär när det gällde att segla runt här med betalande passagerare. Det visade sig dock att det var si och så med farbarheten i området. Det fanns nämligen inga tillförlitliga djupsiffror, än mindre användbara sjökort:

– Kort sagt, inget stämde, berättar kapten Skog. Navigationen var som att spela rysk roulett. Plötsligt och utan förvarning steg bottenkurvan på ekolodet brant uppåt.

Besättningen började göra egna djupmätningar och egna sjökort som än i dag ger förutsättningar för äventyrskryssningar i området som är välkända i turistnäringen världen över.

De senaste åren har Peter Skog, 61, flitigt anlitats som Icemaster av rederier världen över och fått huvudansvaret för kryssningar i främst Arktis och Antarktis.

Arne Spångberg