DYR REKLAM ”Politikerna och tjänstemännen är ofta alltför optimistiska”, säger Pontus Braunerhejlm, professor i nationalekonomi på KTH. Foto: Scanpix
Trenden märks överallt.
Städer, regioner och länder lägger allt mer pengar på att
göra reklam för sig själva.
– Man är ofta alltför optimistisk, säger Pontus Braunerhjelm, professor på KTH.
Region Skånes lokaler i Malmö. Foto: Stig-Åke Jönsson
Det handlar om att synas – i en värld där konkurrensen hårdnar. Vända siffrorna och få jobben att bli fler.
De senaste tio, femton åren har svenska kommuner och regioner lagt allt mer pengar på att göra reklam för sig själva och locka företag.
Finns ingen forskning
Hur många hundratals miljoner det handlar om i Sverige varje år är det ingen som vet. Och någon forskning som entydigt visar att det verkligen fungerar finns inte.
Pontus Braunerhjelm, professor i nationalekonomi på KTH, menar att resultaten varierar.
– Det finns goda exempel som när Haparanda lockade till sig Ikea. Men också många gånger då det har slutat med platt fall, som när Hallstahammar slängde miljoner på tv-industrin Hollyhammar.
”Finns en frestelse”
Politikerna och tjänstemännen är ofta alltför optimistiska, enligt Braunerhjelm.
– Det finns alltid en frestelse att göra den här typen av satsningar. Frågan är om varje del av Sverige behöver ha ett eget kontor i Bryssel.