Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Sam, Samuel

Väljer taxi före pendel

Publicerad 2011-05-20

Miljöpartiets Mikaela Valtersson bor 300 meter från perrongen

Miljöpartiet är en av kollektivtrafikens största förespråkare.

Nu kan Aftonbladet avslöja att språkrörskandidaten Mikaela Valtersson ofta väljer taxi till och från jobbet.

Trots att hon bor 300 meter från pendeltågsstationen – och att tåget tar kortare tid.

På Miljöpartiets kongress i Karlstad i helgen ska ett nytt kvinnligt språkrör väljas efter avgående Maria Wetterstrand.

Striden står mellan riksdagsledamöterna Åsa Romson, 39, och Mikaela Valtersson, 44. Aftonbladet har granskat kandidaternas taxiresor i tjänsten, en nota som skattebetalarna får betala. Det visar sig att Mikaela Valtersson har åkt taxi 43 gånger i tjänsten sedan slutet av oktober 2010 för totalt 17 728 kronor.

Miljöpartiet är stora förespråkare av att åka kollektivt. Språkröret Maria Wetterstrand har vid ett flertal tillfällen sagt att hon i största möjliga mån väljer att åka tåg, buss eller båt på sina resor, för att påverka klimatet så lite det går.

500 kronor per resa

Av Valterssons taxiresor har över hälften gått mellan bostaden i Upplands Väsby norr om Stockholm och Miljöpartiets riksdagskansli, riksdagen eller Stockholms Central. Turerna tar ungefär 53 minuter och kostar cirka 400–500 kronor styck.

MP-politikern har valt att åka taxi trots att hon bor cirka 300 meter från pendeltågsstationen. En resa in till Stockholm Central tar därifrån 27 minuter, alltså halva tiden jämfört med taxi. Miljövänliga tåget hade sparat cirka 500 kronor åt skattebetalarna per resa – och tid åt Mikaela

”Blev sent på kvällarna”

Mikaela Valtersson säger att hon åkt taxi av flera anledningar:

– Dels när vi diskuterade budgeten och ofta blev kvar sent på kvällarna i stan, men även när jag behövde komma i tid till voteringar i riksdagen.

Vid andra tillfällen säger MP-politikern att hon behövde hinna hem till viktiga möten i Upplands Väsby.

– Dessutom har det varit flera stopp i pendeltågstrafiken och då har det inte funnits andra alternativ, säger Mikaela Valtersson.