Näthat på hög nivå
Publicerad 2011-05-13
Facebook anlitade pr-byrå för att smutskasta Google
Internetjätten Facebook anlitade en av världens största pr-firmor för att plantera negativa nyheter om konkurrenten Google i amerikansk press.
Det riskerar att blåsa upp till storm i it-meckat Silicon Valley. Enligt brittiska The Guardian har Facebook betalat en av världens största pr-firmor, Burson-Marsteller, för att svärta ner konkurrenten Googles anseende.
Pr-firman ska ha försökt få stora tidningar som USA Today och The Washington Post att skriva om Googles bristande användarsäkerhet.
"Borde inte ha accepterat uppdraget"
Paul Cordasco, talseman för Burson-Marsteller, säger att uppdraget inte tillhör de uppgifter pr-firman normalt utför och att det strider mot företagets riktlinjer.
– Som uppdraget var utformat borde vi inte ha accepterat det, säger han till The Guardian.
Han tillägger att uppdraget nu är avslutat och att Burson-Marsteller inte längre jobbar med det sociala nätverket.
Skulle spökskriva artiklar
Misstankarna väcktes efter att den före detta CNBC-reportern Jim Goldman och den före detta politiska reportern John Mercurio, numera anställda av Burson-Marsteller, erbjudit sig att spökskriva artiklar i bland annat USA Today om den bristande användarsäkerheten på Google Social Circle, en direkt konkurrent till Facebook.
När tidningen The Daily Beast sedan konfronterade en talesman för Facebook bekräftade denne att det var Facebook som hade anlitat Burson-Marsteller för att plantera de negativa artiklarna om Google.
– Nu när Facebook har trätt fram kan vi bekräfta att vi har tagit emot ett uppdrag från den kunden, säger Paul Cordasco, talesman för Burson-Marsteller.
Google har hittills avböjt att kommentera det inträffade.