Ewa, 49, blev bedragen på Blocket

Uppdaterad 2011-04-17 | Publicerad 2011-04-16

Skulle sälja sin brudklänning – fick ett Nigeriabrev

Ewa Nordwall, 49, råkade ut för en bedragare på Blocket.

När Ewa Nordwall skulle sälja sin brudklänning på Blocket blev hon kontaktad en kvinna som bad att få kopia på hennes pass för att kunna betala den.

– Jag tyckte det lät misstänkt och ringde posten för att stoppa paketet, men fick veta att de redan hade gjort det och har ett rum med sådana stoppade paket till bedragare! säger Ewa som nu vill varna andra.

För två dagar sedan svarade en kvinna på Ewa Nordwalls annons på Blocket. Kvinnan skrev några rader på svenska, och ville fortsätta diskutera köpte på engelska.

– Hon berättade att hon bodde i London, men ville få klänningen skickad till en vän i Nigeria. Jag fick dålig magkänsla direkt, men hon verkade seriös och professionell när vi diskuterade betalningen, säger Ewa.

Fick krav från en utländsk bank

Kvinnan sa att hon ville sätta in pengar för klänningen – 5 000 kr plus 1 000 kr extra för frakten – på ett konto via betalningsservicen Paypal.

Ewa misslyckades med att öppna ett sådant konto och lämnade istället ut sin sons bankkontouppgifter.

– Det var det enda konto jag hade som skulle fungera för en utlandsöverföring som kräver iban- och swiftkoder, förklarar Ewa uppgivet.

Sedan kom plötsligt ett krav från en utländsk bank – Royal Bank of Scotland – där Ewa ombads uppge kollinummer för postförsändelsen, sin hemadress samt kopia på sitt id-kort eller pass för att få ut sina pengar.

– Jag tyckte det lät misstänkt och ringde posten, men de hade redan stoppat paketet! De kände igen adressen och berättade för mig att mottagaren är en bedragare och att de har ett rum med sådana här paket, berättar Ewa förvånat.

Många blir lurade

Paketen skickas till Nigeria via postens exportcentral i Malmö.

– Det går ner paket en gång i veckan och det händer att folk hör av sig till oss och vill returnera dem för att de inte har fått betalt, säger pressansvarig Åsa Öhman på posten.

Och i Malmö säger en posttjänsteman att de, som i Ewas fall, har lärt sig att känna igen vissa adresser som de stoppar direkt.

Ewa har nu anmält bedrägeriförsöket till polisen – som bekräftar att många blir lurade på det här sättet.

– Det här får vi leva med så länge som det finns internet och folk sitter hemma i sina soffor och känner sig trygga, säger kriminalinspektör Björn Seeth på bedrägerisamordningen.

Han förklarar att köparen ofta skyller på krångliga bankregler och att det brukar sluta med att säljaren får en falsk check och blir bedragna på både pengar, varor och id-handlingar.

"Inga problem för Blockets kunder"

Kundsäkerhetsansvarig Thomas Bäcker på Blocket, säger att de hela tiden uppdaterar sitt filter mot den här typen av spam-mejl och han anser inte att Nigeriabreven är något större problem för Blockets kunder – som ofta träffas och räcker över vara och pengar.

– Följ våra råd som står skrivna på hemsidan, fundera en gång till över om personen verkligen har något att tjäna på att köpa den här varan från dig – eller om det kan ligga något annat bakom, uppmanar Thomas Bäcker på Blocket.

Enligt polisen utreds så gott som aldrig de här fallen eftersom bedragarna är alldeles för svåra att spåra.

ANNONS