Matematikprofessorn: Ja till superteam

Publicerad 2011-03-23

Svenska elever har hamnat långt från mattetoppen i världen.

Nu ska SKL:s expertteam rycka ut och skapa räknelust hos eleverna.

Jättebra, tycker matematikprofessor Svante Linusson på KTH.

När räkningen blir slentrian, matteboken är tråkig och läraren tappat entusiasmen, kan till och med en blivande matematikprofessor tappa sugen. Så var det för Svante Linusson, i dag professor på KTH, när han gick i mellanstadiet.

Duktiga lärare viktigast

Han välkomnar greppet att skicka matematiska superteam till dåliga skolor:

– Det kan vara ett jättebra sätt att hjälpa där skolan glömt bort att fokusera på matten. Min bild är att duktiga lärare är viktigast, lärare som kan och tycker om matematik och har ett självförtroende. Kan man öka lärarnas entusiasm och vidareutbilda dem är det bra.

I trean fick han rita på lektionerna när han hade räknat för snabbt. I fyran var han låg han efter klasskompisarna.

– Jag hade lärt mig multiplicera tvåsiffriga tal med varandra och när man kunde det skulle man öva på tresiffriga och fyrsiffriga. De var precis samma sak om och om igen.

Det vände när lusten kom tillbaka.

Lärde sig matte av barn

– Jag fick mitt intresse för matematik från äldre barn i schackklubben. På rasterna förklarade kompisarna och ritade trigonometri- och sinuskurvor och mycket skojigare matematik i längdhoppningsgropen.

Svante Linusson tycker inte att miniräknare har i grundskolan att göra.

– Det blir patetisk när man slår ihop 6 + 7 på miniräknaren för att eleverna har tappat tron på sin egen förmåga.

Han är övertygad om att alla har nytta av matte i vardagen.

– När du räknar i skolan får du en uppfattning om tal. Du får en känsla för hur mycket större 2000 är än 200. Det har inte en förstaklassare en aning om och det måste man ha i dagens samhälle.