Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Vendela

Hjälpteam ska klara svenska mattekrisen

Publicerad 2011-03-23

Matteångest Nu ska SKL skicka expertteam till skolor för att göra eleverna bättre på matte. Personen på bilden har ingenting med artikeln att göra.

Svenska skolbarn måste blir bättre på matte.

Nu skickar Sveriges kommuner och landsting, SKL, ut särskilda hjälpteam för att förbättra elevernas resultat.

– Om fem år ska matematikkunskapen ligga i topp för första gången på länge, säger Håkan Sörman, vd för SKL, till Aftonbladet.

Gillar matte Håkan Sörman vill att vi ska bli topp tio i världen.

I flera år har SKL jämfört landets kommuner på olika skolområden.

Man har tittat hur många elever som når godkänt. Och hur många som gillar att gå i skolan.

Syftet med undersökningen har varit att sporra kommuner med sämre skolresultat att prestera bättre.

Nittonde plats

Men trots alla ansträngningar fortsätter Sverige att sjunka på den internationella Pisa-rankningen, där elevers kunskaper mäts på en global nivå.

Vi är just nu rankat som det nittonde bästa landet i världen, enligt den ekonomiska samarbetsorganisationen OECD.

Vill bli topp tio

En placering som SKL på intet sätt är nöjd med.

Man vill inom fem år upp på en topp tio-placering.

– Målen är höga. Men vi har inte råd att sänka siktet. Och vi vet att viljan ute i kommunerna och lärarkåren är stor för att förbättra matematikresultaten, säger Håkan Sörman, vd för SKL, till Aftonbladet.

Peka ut och sporra

För att klättra på Pisa-rankningen har SKL utvecklat en ny strategi:

Svaga mattekommuner ska få besök av särskilda expertteam.

– Vi kommer att ta fram mellan fem och åtta team, med fem till sju personer i varje. Vår satsning omfattar såväl skolpolitiker och skolchefer som rektorer och lärare. Anledningen till att alla ska vara representerade i de här grupperna är att vi måste få med tänket på alla plan, säger Håkan Sörman.

Man ska även redovisa elevernas resultat i matematik på ett mera tydligt sätt i fortsättningen. Det kommer numera inte bara att bli synas hur många elever som får godkänt, utan hur många som når VG och MVG.

Planen är att både peka ut och sporra olika kommuner.

– Mycket görs redan, men nu tar vi ett samlat grepp, säger Håkan Sörman.