Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Sam, Samuel

Han flög för 99 667 kr

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-05-06

Lars Danielsson tog regeringens flygplan till ett möte i Bryssel

FICK VIP-BEHANDLING Regeringsplanet brukar användas av kungen och statsministern på officiella resor. ÖB och regeringsmedlemmar är två andra vanliga resenärer. Flygplanet, som tillhör flygvapnet, är av typen Gulfstream IV – ett mycket exklusivt affärsplan.

Först tog Lars Danielsson regeringsplanet tur och retur till Bryssel för 99 667 kronor.

Sedan beställde han VIP-service på Arlanda för 5 000 kronor, för att bli hämtad med bil direkt vid flygplanet.

Fakturorna skickade han till skattebetalarna.

Dyr nota för skattebetalarna Aftonbladet avslöjar i dag hur Lars Danielsson använder regerings flygplan och ordnar VIP-mottagning till sig själv på Arlanda. Notan får skattebetalarna stå för.

Statssekreterare Lars Danielsson reser kungligt.

Regeringsplanet är egentligen till för statschefen, statsministern eller statsråden.

Statssekreterare får bara använda planet vid mycket speciella tillfällen, och då ska det också fattas särskilda beslut om detta, enligt statsflygutredningen.

Det gäller bland annat om resan går till en ”sådan plats att reguljärt flyg ter sig alltför tidsödande eller annars opraktiskt”.

Bryssel är inte direkt världens ände. Samma eftermiddag och kväll som Danielsson reste, den 19 mars, gick det direktflyg både från Bromma och Arlanda till Bryssel.

Ville inte flyga reguljärt

Med SAS kostade en enkel resa från 596 kronor och med SN Brussels airlines från 598 kronor.

Den absolut dyraste enkelbiljetten i businessklass utan några som helst rabatter hade kostat 8 498 kr.

Men Danielsson valde regeringsplanet och åkte tillsammans med departementsrådet Magnus Robach, 53, och ämnessakkunniga Ludvig Kimby, 33.

Klockan 19.00 lyfte de från Bromma med det tvåmotoriga jetplanet, Gulfstream 4.

Drygt två timmar senare landade de i Bryssel.

Efter att ha släppt av Danielsson och hans två kolleger återvände regeringsplanet till Sverige.

Dagen efter, den 20 mars, flögs regeringsplanet återigen ner till Bryssel för att hämta Lars Danielsson och Ludvig Kimby klockan 17.15.

Det två männen flögs först till Amsterdam och några timmar senare fortsatte färden till Sverige.

Enligt reseräkningen var Danielsson på möte i ”Allmänna rådet” i Bryssel och på ”Northern Light-möte” i Amsterdam.

Av reseräkningen framgår inte varför Danielsson och Kimby inte tog pendelflyget mellan Bryssel och Amsterdam – KLM Cityhopper – som avgår varje timme.

De biljetterna kostar cirka 1 700 kronor styck.

Ett alternativ till att ta regeringsplanet på kvällen från Amsterdam till Arlanda hade varit att åka med KLM:s kvällsflyg för 2150 kronor per person.

Slapp terminalen

Med KLM-planet hade de landat 23.00 på Arlanda – med regeringsplanet landade de klockan 00.15.

På Arlanda väntade VIP-service – inte på Michael Jackson eller någon oljeschejk – utan på Lars Danielsson.

Han hade låtit sin vikarierande sekreterare beställa den guldkantade mottagningen.

Genom att betala 5 000 kronor slapp han gå genom terminalen och den vägen ta sig ut ur flygplatsen.

Han kunde nu skicka in en bil som hämtade honom direkt vid flygplanet. Notan för VIP-servicen – som i själva verket bara var några hundra meter eller någon kilometer i bil på flygplatsen – gick till skattebetalarna.

Notan på 99 667 för regeringsplanet hade ännu fram till i torsdags inte attesterats av rättschefen på statsrådsberedningen.

I går var sista betalningsdag för fakturan.

Aftonbladet kunde i mitten av februari avslöja hur han bjöd arbetskolleger på champagne, ostron och gåslever och skickade notan till skattebetalarna.

Vill inte kommentera

Aftonbladet har sökt Lars Danielsson, men han vill inte lämna några kommentarer kring sina resor med regeringsplanet.

Enligt pressekreterare Camila Buzaglo görs bedömningar kring kostnader, säkerhet och tidsåtgång varje gång regeringsplanet används:

– Det är en säkerhetsfråga lite grann. Även när det gäller den här VIP-servicen så är det en del i den här reseplaneringen och bedömningen som görs varje gång.

Vem beslutade att han skulle ta regeringsplanet, var det han själv?

– Det är klart att det är väl en bedömning som han gör att han måste vara i Bryssel, han måste vara i Amsterdam och sedan måste han följa med statsministern till utrikesnämnden dagen därpå i Stockholm.

Richard Aschberg