Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Tobias, Tim

Navigerade en halv mil fel och gick på grund – på 90 centimeters djup

Uppdaterad 2017-09-24 | Publicerad 2017-09-23

Den stupfulle ryske styrmannen navigerade fel - på en halvmil.

Natten till lördag körde han fast den 80 meter långa lastfartyget utanför Oskarshamn - på 90 centimeters djup.

Den ännu fullare kaptenen togs på bar gärning när han försökte köra loss fartyget, enligt Vimmerby tidning.

Det låter nästan för osannolikt för att vara sant, men de två ryska befälen greps av polisen i Oskarhamn tidigt i morse och är nu anhållna, misstänkta för grovt sjöfylleri och, i styrmannens fall, även grov vårdslöshet i sjötrafik.

Det var strax efter klockan två natten till lördag som lastfartyget gick på grund, ett par kilometer utanför Stångehamn, söder om Oskarshamn, skriver Vimmerby tidning.

Dit skulle det inte.

Hittades av lotsbåten

Lastfartyget, som går under färöiskt flagg, med ryska befäl och filippinsk besättning, var i själva verket på väg från Visby hamn till Oskarshamns hamn – en halvmil därifrån.

Det 80 meter långa lastfartyget, med 44 000 liter diesel i tankarna, behöver minst fem meters djup för att kunna ta sig fram.

Nu satt det fast på 90 centimeters djup.

Fartyget upptäcktes av en av Sjöfartsverkets lotsbåtar – som skulle möta det inför inseglingen i Oskarshamns hamn.

Kustbevakningen och polisen som larmades vid femtiden på lördagsmorgonen, bordade fartyget klockan 06.40 i morse.

”Inte så smart”

Då fann de styrmannen, som hade vakten när olyckan skedde, och han var långtifrån nykter, skriver Vimmerby Tidning.

Detsamma gällde den 37-årige ryske kaptenen. Han befann sig i styrhytten – för att försöka köra loss fartyget från grunden.

Och, enligt uppgifter till Vimmerby Tidning, var han ännu fullare än den 50-årige styrmannen.

– Som jag förstår det ska han ha försökt köra loss det. Det är den andra personen som ska ha styrt båten in mot Oskarshamn. Kaptenen ska sedan ha försökt få loss den, vilket kanske inte var så smart av honom, säger Kim Hild, pressinformatör vid polisens ledningscentral i Malmö till tidningen Barometern.

”Uppenbart berusade”

De båda befälen fördes till polisstationen i Oskarshamn.

Provtagning ska ha visat att de hade betydligt mer än 1,0 i promille i blodet – gränsen för grovt sjöfylleri.

– Det är uppenbart att de har varit berusade, säger Kim Hild till Barometern.

De både männen anhölls av åklagare under eftermiddagen.

Men historien slutar inte där.

Någon måste köra loss fartyget från grunden – och ingen annan ombord hade behörighet.

Därför tvingades kustbevakningen senare under lördagen ta med sig kaptenen – vid det laget förmodligen betydligt nyktrare – ut till fartyget, där han kunde ge besättningen instruktioner inför att fartyget ska tas loss, skriver Vimmerby Tidning.

Står på sten

Kustbevakningens räddningsdykare – som kunde stå på grundet - har under dagen undersökt skrovet.

Fartyget tycks sitta ordentligt fast på grundet. På tre ställen – förut, på mitten och strax bakom mitten – står fartyget på sten.

Fokus är nu att förhindra att olja läcker ut från fartyget.

– Ju längre fartyget står på grund desto sämre är det, säger Filip Lundgren, räddningsledare på Kustbevakningen.

Förutom 44 000 liter diesel finns en mindre mängd tjockare oljor ombord.

Kustbevakningens miljöskyddsbåtar har också svårt att komma intill fartyget – eftersom det är så grunt.

Ska länsas in

Med hjälp av mindre fartyg och båtar ska haveristen länsas in.

‒ Vi lägger som ett förband runt fartyget för att avgränsa ett eventuellt utsläpp. Riskerna för utsläpp ökar när fartyget väl ska dras loss, säger Filip Lundgren, räddningsledare på Kustbevakningen.

Det är fortfarande oklart när en bärgning, som är ägarens ansvar, kan komma att ske.

Följ ämnen i artikeln