Fejkad SAS-kampanj sprids på nätet
Publicerad 2017-08-16
En falsk kampanj, som ser ut att komma från flygbolaget SAS, sprids på nätet.
Kampanjen uppmanar till att dela och sprida kampanjen – för att vinna gratis biljetter – men det är inte SAS som står bakom.
– Det är en fejk-grej som fått spridning på sociala medier, säger Fredrik Henriksson, presschef på SAS Sverige.
Ett eller flera fejkade kampanjer som ser ut att komma från flygbolaget SAS sprids just nu på nätet.
SAS har gått ut och varnat för inläggen på sin Facebooksida.
– Det är en fejk-grej som fått spridning på sociala medier. Vi har gått ut på vår Facebook och skrivit att det inte är SAS som står bakom den, säger Fredrik Henriksson, presschef på SAS Sverige.
”Dela – för gratis biljetter”
SAS fick kännedom om de falska inläggen under onsdagen.
Enligt Fredrik Henriksson uppmanar den fejkade kampanjen till delningar av inlägget. Den som delar ska då kunna vinna gratis flygbiljetter.
– Vi vet inte vem som gör det och det är fejk. Vår säkerhetsavdelning tittar på det. Vi har uppmanat våra kunder att inte sprida vidare på fb, säger han.
Så vet du om det är äkta
Den som är osäker på om avsändaren verkligen är SAS kan titta efter den blå symbolen som officiella konton har efter sitt namn på sociala medier. Det går också att se att den länk som sprids inte leder till SAS officiella hemsida.
– Vår adress är sas.se, den här hette något annat. Om man klickar på den kommer man inte in på vår sida, säger Fredrik Henriksson.