Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Sam, Samuel

Läsarna: Förbjud vidareförsäljning

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-10-21

8 av 10 har fått nog av ockerpriser

Utanför Globen hade folk köat sedan i fredags för biljetter till Metallica. Nu har läsarna tröttnat på kaoset kring konsertbiljetter.

Förbud mot dyr vidareförsäljning av konsertbiljetter.

Hårdare tag mot svarta börsen.

Aftonbladet.se:s läsare rasar mot biljettskandalen.

– Sverige måste lagstifta precis som man gjort i Danmark, skriver Miscela.

Biljetterna till Metallicas två konserter i Sverige sålde slut på 30 minuter.

Nästan 12 500 läsare hade vid 14.30-tiden röstat i frågan ”Ska det vara förbjudet att sälja vidare biljetter för mer än originalpriset?”.

Och domen är hård.

84,3 procent av de röstande tycker att vidareförsäljning till överpris borde vara förbjuden.

Av alla hundratals mail och kommenterar som kommit in till aftonbladet.se går det bara att dra en slutsats.

”Avskaffa pappersbiljetter”

Läsarna har tröttnat på biljettfarsen.

– Avskaffa pappersbiljetter helt och hållet så är problemet löst. Det här som står i artikeln går inte att tolka på annat sätt än att ATG och Ticnet inte alls är särskilt intresserade av att göra något åt problemet, skriver signaturen Nähädu.

Andra menar att det enda som fungerar är en bojkott av biljetterna på svarta marknaden.

– Det dumma är ju att folk faktiskt köper biljetter på svarta marknaden till mångdubbla priset. Visst, det är skittriskt när man inte får tag i biljett till den där konserten man så gärna vill gå på, men om ingen köpte biljetter på svarta marknaden så kan dom ju stå där med sina biljetter och förlora alla pengarna, skriver Aså.

Tydliga regler

En läsare påpekar det märkliga i att Ticnet inget gjort tidigare och citerar företagets egna regler för biljettköp:

– Så här skriver de ju själva på sin hemsida: ”Biljetter får endast köpas för personligt bruk och ej användas i kommersiellt syfte. Det innebär att biljetten inte får säljas vidare eller erbjudas i tävlingar, som bifogad artikel eller i samband med erbjudande av annan produkt eller tjänst utan skriftligt medgivande från Ticnet och/eller arrangör/arena”. Varför gör Ticnet inget åt detta? undrar Tomas.

Fler artiklar:

ANNONS