Tv-stjärnan Rachael Ray i terroristskandal

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-06-01

Nu dras reklamfilm tillbaka – på grund av sjal

Tv-kocken Rachael Ray hade en svart och vit sjal i reklamfilmen för Dunkin' Donuts kaffe och te. Nu dras kampanjen tillbaka.

Amerikanska programledaren hade en Palestinasjalsliknande scarf på sig i en reklamfilm. Det resulterade i folkstorm i USA och nu dras inslaget tillbaka, uppger Female first.

Tv-kocken Rachael Ray har varit taleskvinna för Dunkin’ Donuts sedan mars 2007 och spelade in en reklamfilm för företaget i år. På sig bar Ray en Palestinasjalsliknande scarf och det dröjde inte länge förrän de kritiska rösterna började höjas.

”Bärs vanligen av terrorister”

– Plagget har kommit att symbolisera mordiska palestinska jihad. Kläderna har blivit mainstream av både modedesigners och kändisar, säger Michelle Malkin, kolumnist på Fox News för Female first.

Även i olika bloggar rasade folk och man uppmanade till bojkott av Dunkin' Donuts.

Drog tillbaka reklamen

Företaget struntade först i klagomålen och hävdade att Rays sjal var misstolkad. Men när folk sedan fortsatte att rasa valde företaget att dra tillbaka reklamfilmen.

– Det var absolut ingen symbolik inblandad. Trots det så använder vi inte längre reklamen på grund av möjliga missuppfattningar, uppger företaget i ett uttalande.

”En vansinnig historia”

Men inte alla rasar mot reklamen. Radioshowen The Young Turks har diskuterat händelsen i sin fyra timmar långa sändning och kallar folkstormen för ”en vansinnig historia”.

– Det här är det mest absurda jag har hört. Bara för att man bär något som palestinierna bär så är man inte terrorist. Då säger man att alla palestinier är det. Och det är fruktansvärt att säga, säger programledarna.

Nu tycker radiopratarna att folk borde bojkotta Dunkin’ Donuts – inte för att de hade sjalen i reklamen, utan för att de drog tillbaka inslaget.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln