Hjärnfonden vill stoppa ”Tylösand”
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-09-24
Det sups för mycket i skandalsåpan – deltagarna riskerar att bli alkoholister
Hjärnfonden vill stoppa dokusåpan ”Kungarna av Tylösand”.
Fonden, där kronprinsessan Victoria är beskyddare, tycker att det sups så mycket att deltagarna riskerar att bli alkoholister
– De som söker till sådana här program löper större risk att bli beroende, säger alkoholforskaren Pia Steensland.
I skandalsåpan ”Kungarna av Tylösand” i Kanal 5 festar åtta deltagare ihop under en sommar med obegränsad mängd alkohol. De har sex framför kameran, spyr och slåss.
En av deltagarna är bara 19. Den höga alkoholkonsumtionen oroar nu forskare.
– Ofta är deltagare i dokusåpor unga som söker sensationer och upplevelser. Vi vet att den typen av personlighet har lättare att utveckla beroende, säger Mats Persson som är pressansvarig på Hjärnfonden.
”Alkoholpropaganda”
Han kallar programmet för alkoholpropaganda.
Kan man inte bli avskräckt från att dricka när man ser hur deltagarna beter sig?
– Är man en ung person som söker upplevelser och tittar på programmet är det inte alls säkert att man blir avskräckt.
Hjärnfonden samlar in pengar till forskning om hjärnskador och hjärnsjukdomar och har kronprinsessan Victoria som beskyddare.
Pia Steensland på Karolinska institutet ingår i fondens nätverk och tycker att Kanal 5:s agerande är oansvarigt.
– Det som sker är att man får förändringar i främre delen av hjärnan. Det är där vår personlighet och vårt omdöme finns. Aktiviteten sätts ur spel och de här ungdomarna gör saker de kanske inte skulle ha gjort i nyktert tillstånd, säger Pia Steensland.
Har minnesluckor
Förändringarna kan göra att man blir beroende av alkohol.
– När man tittar på programmet har de minnesluckor och det är ett tecken på att de börjar få skador på hjärnan, säger Pia Steensland.
I går kväll mötte hon Kanal 5:s kanalchef Lars Beckung i SVT:s ”Debatt”.
– Hjärnforskarna har en poäng i att alkohol är farligt. Men det har funnits kontroll och deltagarna är vuxna människor.
Är det här bra business för Kanal 5?
– Ja, det har varit bra tittarsiffror. Sedan får man se hur det har påverkat vårt varumärke, säger Lars Beckung till Aftonbladet efter debatten.