Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

Sökte kärlek – blev lurade

Uppdaterad 2018-08-21 | Publicerad 2012-05-05

Produktionsbolaget Meter kapar identiteter och grundlurar deltagare – för att göra bra tv.

Nöjesbladet kan berätta om det smutsiga spelet i castingprocessen till ”Ensam mamma söker”.

– Jag känner mig utnyttjad, säger Robin från Eskilstuna.

TV3 har dragit i gång maskineriet.

Nu söker kanalen febrilt efter manliga deltagare som vill träffa årets ensamma mammor.

Robin Karlsson, 27 år från Eskilstuna, var en av killarna som hoppades på att bli utvald.

– Nu när jag vet sanningen skulle jag inte tacka ja till medverkan. Jag skulle inte våga med tanke på risken att bli grundlurad igen, säger han.

För två år sedan, när han sökte första gången, fick han veta att den ensamstående mamman Emma Pettersson valt ut honom bland alla sökande.

Produktionsbolaget Meter television lät hälsa att Emma jättegärna ville träffa honom för att se om deras kemi kunde leda till en kärlekshistoria.

Men Emma hade i själva verket inte en tanke på att vilja träffa honom.

Robin åkte 60 mil – för att få veta att han bara var inkastad av produktions­bolaget, i hopp om att han skulle göra bra tv.

– Jag känner mig grund­lurad och utnyttjad. En sak hade varit om man sökt till ”Big brother”. Men det här handlar om att söka kärleken, säger han.

”Svårt hitta killar”

En annan metod som Meter använt sig av i castingprocessen är identitets­kapning på internet.

Marcus Eskilsson, 37, var med i den första säsongen av programmet. Han blev kontaktad av mamman Veronica Andersson från Tjörn.

De flirtade med varandra på nätet – och han blev tillfrågad om han ville träffa henne framför tv-kamerorna som deltagare i ”Ensam mamma söker”. Det ville han.

Problemet?

Det var inte Veronica som satt bakom den andra skärmen.

– När jag sedan frågade den riktiga Veronica om saker som ”vi” hade skrivit till varandra såg hon ut som ett frågetecken. Först senare fick jag veta att det var en tjej från produktionen som hade skapat profilen i hennes namn, säger Marcus Eskilsson.

Han fortsätter:

– Personen bakom profilen berättade att de hade haft svårt att få tillräckligt med killar att ställa upp och att det var därför som de skapade en falsk profil. Jag blev lurad, säger han.

Meter Film hade inte frågat Veronica Andersson (i dag Ek) om tillstånd. Det bekräftar Veronica för Nöjesbladet, men hon vill inte kommentera saken ytterligare.

”Jobbar på olika sätt”

Meters producent Stina Stjernberg säger att hon inte kan kommentera tidigare års castingprocesser. Om den nuvarande säger hon:

– I år jobbar vi på olika sätt. Dels får killarna söka via trailers på TV3:s hem­sida, dels har vi ett samarbete med Spraydate där de sex tjejerna har konton, men du kommer till en castare när du kontaktar dem där, vilket framgår tydligt på mammornas profiler. Vi vill inte gärna att de sökande har direktkontakt med mammorna innan programmet.

I bildspelet här ovanför hittar du alla deltagare i årets säsong av ”Ensam mamma söker”.

Sno identitet inte olagligt

Att ta någon annans identitet och använda den på internet är fortfarande ingen brottslig handling.

Riksdagsledamoten Andreas Norlén (M) har lämnat in en motion till riksdagen om åtgärder mot identitetskapning.

– De har inte brutit mot lagen. Men det är självklart mycket oetiskt, säger han om Meter Films agerande.

Följ ämnen i artikeln