Varenda solo är en njutning
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-07-16
Allen Toussaint dominerar första dagen av Jazzfestivalen
Han presenteras som ”The high priest of New Orleans music”.
Men i kväll bevisar Allen Toussaint att han är en av de största på vilken skala som helst.
Han presenteras som ”The high priest of New Orleans music”.
Men i kväll bevisar Allen Toussaint att han är en av de största på vilken skala som helst.
Mycket av den bästa r’n’b som gjordes på 50- och 60-talen kom från New Orleans. En hel del av den bästa soulen och funken på 70-talet också.
Det är musik som fortfarande hör till det allra svängigaste, roligaste och mest emotionellt omtumlande man kan uppleva.
Bubblande mix
Att New Orleans låter som New Orleans gör beror mer än något annat på att staden alltid har varit en bubblande mix av kulturer men om man ändå ska tvinga sig att välja ut en artist, producent och låtskrivare som personifierar New Orleans måste det bli Allen Toussaint.
”Whatever hits I had he produced them suckers”, säger Dr John.
Men det var även Toussaint som skrev ”Hercules”, en av världens... nio bästa låtar någonsin, till Aaron Neville.
Han låg även bakom fyndiga, snärtiga, ofta inspelade r’n’b-klassiker som ”Fortune teller”, ”A certain girl”, ”Working in the coalmine”,”Get out of my life woman” och ”Mother-in-law”.
Han formulerade en av tidernas bästa livsfilosofier i ”Everything I do gonna be funky (from now on)”.
Delikat urval
Den här fina kvällen på Skeppsholmen gör han allihop, ihop med ett delikat urval från nya, jazziga albumet ”The bright Mississippi”.
Och som han gör dem.
Den gråsprängde gentlemannen, 71 år fyllda, är slösaktigt, närmast provocerande, bra på att få flygeltangenterna att studsa, mjukt, elegant och djupt funkigt.
Han sjunger sina låtar med inbjudande värme och backas av ett band så smakfullt sparsmakat att varenda litet solo på sax och gitarr blir ren njutning.
Frågan är om den här sortens unika musikalitet kan komma någon annanstans ifrån än New Orleans.