Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Tobias, Tim

The Conduit

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-08-09

Betyg: 2 av 5 plusBetyg: 2 av 5 plus

Jag kommer att tänka på den gamla myten om humlan.

Att den vetenskapligt sätt inte borde kunna flyga, men gör det ändå eftersom ingen berättat det för den.

Wii är en konsol som enligt spelvärldens regelbok inte ens borde kunna bli en betydande aktör. Trots det har den uppnått världsherravälde. På vissa håll håller den, tillsammans med Nintendo DS, hela marknaden vid liv.

Det är ett scenario som trotsar all logik. Och alla är inte nöjda. För hardcorespelarna, de som tidigare utgjort Nintendos maktbas, är spelutbudet till Wii ett färgglatt kalhygge.

Med ”The conduit” vill High voltage software ändra på den saken. De har gått ut hårt, med uttalanden om att grafiken i majoriteten av dagens Wii-spel är som ett slag i ansiktet. Att målet varit att ”The conduit” ska kunna förväxlas med ett Xbox 360-spel.

Det kan låta som en smart idé: krama all kraft ur kretsarna och ge något till alla som egentligen önskar att de satt med en mer avancerad konsol i stället.

Problemet är att dessa människor inte finns. Hardcorespelen finns inte på Wii, och därför gör inte hardcorespelarna det heller. Listan över hårdkokta Wii-titlar som bombat hårdare än Enola Gay är deprimerande läsning. På topplistorna härskar alltjämt muntra familjespel.

Och ”The conduit” har mer än demografierna emot sig: det är inte ens särskilt bra.

Redan omslaget hade kunnat tillhöra ett NES-spel med titeln ”Ultra attack” eller ”Spy ranger elite cobras”. Kampanjen följer samma bakåtblickande uppbyggnad, med spiklinjära uppdrag där man vadar motströms genom floder av fiender. Kontrollen är tajt och det arkadiga tempot ger ”The conduit” lite av en egen röst, ett ”Final fight” med skjutvapen jämte alla gnistrande multimiljondollar-FPS med cinemantiska ambitioner. Tyvärr är det också ungefär lika djupt som ”Duck hunt”. Storyn, som bland annat innehåller en scen där man räddar presidenten från rymdvarelser, har utvecklarna mage att kalla mogen.

Mest av allt dras ”The conduit” ner av sitt lillebrorskomplex. Det är för upptaget med att emulera existerande succéer för att komma med några egna idéer.

High voltage software har för närvarande ytterligare tre ”seriösa” spel på gång till Wii.

Kanske borde någon berätta för dem att de inte kan flyga.