Spelet som vågar tänka annorlunda
Publicerad 2012-02-20
Svenska Flight of the fireflies utspelar sig i Stockholms utkanter
INDIE ”Varför skapa spel som gör folk beroende när vi kan skapa spel som berör folks hjärtan och sinnen?”
Jag har ställt samma fråga så många gånger de senaste åren. Däremot har jag aldrig sett en spelutvecklare göra det. Inte förrän Jonathan Hise Kaldma twittrade den häromdagen.
Det är en ovanlig attityd till spelutveckling, men svenske Hise Kaldma är också en ovanlig spelutvecklare. Inspirerad av Tale of Tales Notgames-initiativ har han under pseudonymen Woolly Robot knåpat ihop ett litet under av minimalism. Han kallar det för ”Flight of the fireflies”.
Unik upplevelse
Spelet går ut på att med hjälp av ditt finger samla ihop en svärm av eldflugor och sedan guida den genom melankoliskt tonade kvällsmiljöer. Varje eldfluga du samlar in motsvarar en ton i bakgrundsmusiken. Musiken i ”Flight of the fireflies” är inte inspelad på förhand. Den skapas under tiden du spelar. Ju fler eldflugor du samlar på dig desto mer omfattande och komplext blir soundtracket. Med slumpen som hjälpmedel skräddarsyr spelet en unik upplevelse för varje spelare.
Grafiken i vart och ett av spelets fem kapitel består av lätt manipulerade fotografier som försöker sig på något så ovanligt som att ge en bild av det typiskt svenska. Bilderna är tagna i områdena runtomkring Årsta, Liljeholmen, Farsta och Tyresta i Stockholm. De är nostalgiska och sorgmodiga på en och samma gång. Hise Kaldma lyckas spegla ett samhälle någonstans i brytpunkten mellan natur och urban expansion på ett vackert vis.
Tänker annorlunda
”Flight of the fireflies”, tillsammans med ”Trauma” och ”Dear Esther” som båda har släppts de senaste månaderna, är ett perfekt exempel på att det går att tänka annorlunda. Spel som dessa brukar sorteras in i genren ”notgames” – som är ett slags en designmässig utmaning som försöker få spelutvecklare (och spelare för den delen) att fokusera på upplevelser istället för problemlösning och omedelbara kickar. Genom att undvika tävlingsmoment och vinst/förlust-scenarion blir det lättare för spelskaparna att uttrycka någonting meningsfullt. Tale of Tales visade själva vägen med det fantastiska ”The path” för några år sedan. Sedan dess har fler och fler börjat följa i deras fotspår. Jag hoppas att trenden håller i sig.
Spelskapare som Jonathan Hise Kaldma ger mig nämligen hopp. I en spelbransch som försöker göra mig beroende är de ute efter att göra mig bättre. Istället för snabba fixar erbjuder de mig platser jag inte har sett och upplevelser jag inte redan har erfarit. Hise Kaldmas twitterkonto skvallrar om stora ambitioner, men ”Flight of the fireflies” håller vad han har lovat. Ja, det är pretentiöst. Ja, det saknar utmaning.
Och ja, det berör mig på djupet på ett sätt jag inte är van vid.
Carl-Johan Johansson