Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Tobias, Tim

Svenskspelet ger ”Ico”-fansen hopp

Publicerad 2014-06-27

Intensiv mediahajp kring Tokyo-baserade studion Friend & Foe: Verkligen glädjande

”Vane” kom från ingenstans och blev en omedelbar snackis i spelvärlden.

Föga förvånande – med tanke på att spelets estetik så tydligt påminner om hyllade Team Icos alster.

Men det är inga japanska spelutvecklare som ligger bakom projektet – utan ett gäng svenskar och ett par killar från den iberiska halvön.

– Man bryr sig om spelet på ett annat sätt när man är fem nära vänner som utvecklar det tillsammans, säger Thomas Lilja på studion Friend & Foe.

Man skulle kunna tro att det är bilder från ”Shadow of the colossus”, ”Ico” eller ”The last guardian” som fått spelvärlden att dregla kollektivt.

Men så är det inte. Spelet som uppmärksammats stort av internationella spelsajter de senaste dagarna heter ”Vane” och utvecklas av nystartade spelstudion Friend & Foe. Den består av tre svenskar, en portugis och en spanjor, och är belägen i Sangenjaya i västra Tokyo.

Studions medlemmar har tidigare jobbat på spel som ”Killzone 2”, ”Just cause”, ”Battlefield 3” och – evighetsprojektet ”The last guardian”.

Likheterna ingen slump

Nej, det är inte så konstigt att ”Vane” påminner om Team Icos spel. Både portugisiske Rui Guerreiro och svenske Rasmus Deguchi har jobbat på Sonys mest omhuldade spelstudio.

– Det har inte varit vår avsikt att göra ett spel som påminner om ett annat spel, eller ser ut som ett annat spel, säger Deguchi till Spela. Det handlar väl främst om att vi, eller Rui främst eftersom det är hans idé, är intresserade av att göra det vi tycker är intressant. Att Rui hamnade på Team Ico var ju för att han är intresserad av att göra en viss sorts upplevelser. Det här är bara en sorts naturlig följegång, och här får vi ju fullständig kreativ kontroll att göra en liknande upplevelse, eller något som i alla fall på ytan är en liknande upplevelse.

”Spännande att jobba på Team Ico”

”The last guardian”, Team Icos kommande spel, har försenats otaliga gånger och många fruktar att Sony till slut kommer dra ur proppen för utvecklingen.

Vi är givetvis väldigt nyfikna på ”The last guardian”. Finns det något du kan säga om det, Rasmus?

– (skratt) Inget som jag borde säga. Nej, jag kan inte säga något om spelet, bara vad jag själv gjorde. Jag var environment artist så jag jobbade med shaders och texturer, level layout och sådant. Rui var lead artist, eller senior artist, och gjorde mycket av det som är imponerande med det spelet.

Hur var det att jobba på Team Ico?

– Det var väldigt lärorikt och spännande att jobba där.

”Någon läckte spelet”

Att ”The last guardian” tycks befinna sig i ett limboliknande tillstånd är givetvis oerhört frustrerande för alla gamers som älskar ”Ico” och ”Shadow of the colossus”. Kanske är det därför ”Vane” fått så mycket uppmärksamhet. Deguchi och hans båda svenska kollegor Thomas Lilja och Ivar Dahlberg är fortfarande smått chockade.

Speciellt eftersom det inte är de själva som utannonserat spelet.

– Vi har jobbat internt med att få fram ett spelbart demo i några månader nu, men vi är egentligen inte redo att avtäcka spelet. På något sätt läckte det ut, säger Rasmus Deguchi.

”Inte behövt lyfta ett finger”

– Vi tror att det kan ha något att göra med de festivalutskick vi gjort, fyller Thomas Lilja i. Vi har kontaktat några spelfestivaler om att visa upp ”Vane” där… Det är lustigt. För en vecka sedan satt vi här på studion och tänkte ”är det någon som ens kommer vilja titta på vårt spel överhuvudtaget”?

– Vi har komponerat pressreleaser och tänkt oss att vi skulle behöva trycka ner informationen i halsen på folk, och istället har vi inte behövt lyfta ett finger, säger Rasmus Deguchi. Men ja, vi tror att det är någon från de här festivalerna som läckt informationen.

– Framför allt är vi glada över att det varit sådan positiv uppmärksamhet. Det är verkligen glädjande, säger Ivar Dahlberg.